Gustavsberg presenterar Birger som temafärg

Gustavsberg presenterar Birger som temafärg

I våras röstade svenska konsumenter om sin favoritfärg till badrummet i Gustavsbergs tävling ”Vote the Colour of the Year”. Den petroleumblå kulören Birger vann och nu lanserar Gustavsberg en badrumskollektion i en begränsad upplaga där alla produkter är ”Birger-blå”.

Under våren 2011 hölls tävlingen ”Vote the Colour of the Year” där konsumenter fick välja sin favoritfärg bland fem olika kulörer framtagna av formgivaren Jon Eliasson. När tävlingen var över och rösterna räknade visade det sig att den petroleumblå färgen ”Birger” hade vunnit. Därför lanserar nu Gustavsberg en Birger-kollektion.

De produkter som nu kommer i den nya färgen är blandare, dekorlister, tryckknapp till vägghängd WC samt badkarsstativ.

-    Allt mer inom inredning handlar om att göra sitt hem – och sitt badrum – personligt och individuellt. Dessutom märker vi att allt fler vill ta in färg i badrummet och bryta dominansen av vitt och beige. Blå Birger passar utmärkt till ljusa kakelfärger. Samtidigt lanseras färgen på produkter som alla kan betraktas som accessoarer och som är lätta att byta ut när man vill förnya sitt badrum, säger Katharina Klotz, marknadschef på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Note Design Studio hittade inspiration till Blå Birger genom att titta i Gustavsbergs arkiv med badrumskollektioner från 60- och 70-talen. Målet var att skapa moderna färger som blickar tillbaka på Gustavsbergs historia samtidigt som de fångar upp dagens trender. Blå Birger som kulör (NCS S4040-B10G) är djupt blå med ett stänk av grönt. Den är frisk, skimrande och ren.

Rek cirkapriser för Birger-produkterna är följande:

• Tvättställsblandare Coloric:                                                     2831:00 kr
  • Badkarsblandare ettgrepps Coloric:                                         3435:00 kr
  • Dekorlist 40 cm:                                                                      303:00 kr
  • Badkarsstativ i längd 1600 med en front och en gavel:              3 700:00 kr
  • Tryckknapp för vägghängd WC:                                              2 085:00 kr

För mer information och bilder välkommen att kontakta:
Kristina Hellner, PR & Communications Manager Gustavsberg

Telefon: 08-570 393 54 eller mobil: 076-135 83 62

E-post: kristina.hellner@gustavsberg.com

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 480 medarbetare och omsätter över 1,2 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se