Taube och Cornelis flyttar in hos Bellman

Taube och Cornelis flyttar in hos Bellman

De tre litterära sällskapen Bellmansällskapet, Taubesällskapet och Cornelissällskapet kommer från och med mars 2011 att husera i Bellmanhuset på Gröna Lund. Den gemensamma etableringen i historisk miljö är ett första steg i arbetet att upprätta ett Visans Hus som ska förvalta arvet av den svenska visskatten.

Bellmansällskapet, Taubesällskapet samt Cornelissällskapet har inlett ett samarbete med Gröna Lund och dess ägare Parks & Resorts för att bana väg för ett Visans Hus i Stockholm.

Det var länge oklart vad det varsamt upprustade Bellmanhuset skulle användas till. Vi är oerhört stolta över att nu kunna upplåta huset till tre litterära sällskap vars viktiga uppgift är att värna om minnet av den svenska visskatten, säger Jan Roy, koncernchef på Parks & Resorts.

Det rödfärgade timmerhuset med loftgång kallat Bellmanhuset står vid Gröna Lunds gamla entré och byggdes under 1750-talet. De tre sällskapen beräknas flytta in här under mars månad 2011.

– Tillsammans spänner vi över 300 år av svensk vistradition. Bellman, Taube och Cornelis är inte bara stora trubadurer, de är även socialreportrar. Visorna bär vittnesbörd om tiden de levde i och deras berättelser och berättarteknik måste bevaras. Genom ett nära samarbete hoppas vi även kunna stimulera kommande generationers diktande, säger Tomas Edström, Projektledare för Visans Hus.

Platsen är inte främmande för någon av trubadurerna varför samarbetet är att betrakta som särskilt lyckosamt. Carl Michael Bellman, Evert Taube och Cornelis Vreeswijk har samtliga kopplingar till Gröna Lund. Bland annat omnämns krogen Gröna Lund i flera av Fredmans epistlar. Ett rum i Bellmanhuset tjänade redan i slutet av 1800-talet som Bellmanmuseum. Cornelis har vid ett flertal tillfällen spelat på Gröna Lundsteatern, då kallad Narren, liksom Grönans Stora scen och Evert Taube framförde mellan 1961-1973 flera legendariska konserter på Gröna Lund.

Trubadurtraditionen lever alltjämt kvar på Gröna Lunds scener. Sven-Bertil Taube firar i år 50-års jubileum på Gröna Lunds Stora scen. Den 29 juni kommer han tillsammans med flera hemliga gästartister att uppträda på Grönan.

För mer information och pressbilder kontakta Tina Landelius, T.f. Informationsansvarig Gröna Lund på telefon 0765-40 44 31 eller email tina.landelius@gronalund.com alternativt Tomas Edström, Projektledare för Visans Hus på telefon 0707-76 56 00 eller email info@tomasedstrom.se

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Vildmarkshotellet, Furuvik, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum. Tivolit har 32 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit har ca 1400 anställda under en säsong, nästan 1,3 miljoner besökare per år och omsätter drygt 400 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.