Drottningen firar Childhood-dagen på Gröna Lund

Drottningen firar Childhood-dagen på Gröna Lund

På söndag den 27 maj firas Childhood-dagen på Gröna Lund. För nionde året i rad dedikeras en hel dag till att samla in pengar till utsatta barn världen över via H.M. Drottning Silvias stiftelse World Childhood Foundation. På Stora Scen bjuds det på en scenshow kl. 16.00 med Danny Saucedo, Sean Banan, Martin Stenmarck, Timoteij, David Lindgren och Glada Hudik i närvaro av H.M. Drottning Silvia.

En dag för utsatta barn
Childhood-dagen på Gröna Lund är en årligen återkommande tradition där man med hjälp av en stor konsert samlar in pengar till H.M. Drottning Silvias World Childhood Foundation. Alla Gröna Lunds entréintäkter mellan kl. 12.00-16.00 går oavkortat till Childhood.

– Vi är otroligt glada att få fortsätta traditionen med Childhood-dagen på Gröna Lund. Det är ett oerhört viktigt inslag för vår verksamhet, inte bara för att det drar in pengar till alla de projekt vi ger stöd till, utan också för att det så påtagligt visar hur viktigt det är för barn att få ha roligt, att få vara bara barn och få bra minnen att bära med sig när annat känns svårt, säger Anna De Geer, tillförordnad generalsekreterare på Childhood.

Artister:
Danny Saucedo
Sean Banan
Martin Stenmarck
Timoteij
David Lindgren
Glada Hudikteatern

Den 27 maj har Gröna Lund öppet klockan 12.00-20.00 och scenshowen pågår mellan 16.00-17.00. På Lilla Scen är det piratshow kl. 14 & 15. Förutom Gröna Lund är även ICA, Vattenfall, Metro och Handelsbanken sponsorer till Childhood-dagen.

Information om World Childhood Foundation
Barn som känner sig trygga och älskade växer upp till starka och ansvarsfulla människor. World Childhood Foundation vill att alla barn ska få den möjligheten. Därför jobbar de för de barn som ofta glöms bort; gatubarn, barn i samhällets vård, barn utsatta för övergrepp samt familjer i riskzonen. För mer information besök www.childhood.org

För
mer information om Childhood-dagen på Gröna Lund kontakta Annika Troselius, Informationsansvarig Gröna Lund på telefon 0708-58 00 50 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”.

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2011 hade tivolit ca 1400 anställda under säsongen, över 1,4 miljoner besökare och omsatte drygt 450 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.