Vägen till världscupfinalen i Paris går via Göteborg

Svensk hoppsport fortsätter att positionera sig på den internationella scenen. Under våren har Sverige tre platser säkrade i världscupens kvalomgångar. Om förbundskapten Henrik Ankarcrona får bestämma kommer tre svenskar vara på plats i Paris när det är dags för final i april.

Efter ett starkt 2017 inleds 2018 med hela tre platser säkrade i världscupens kvalomgångar. Sverige har alltid en stående plats i världscupen eftersom Gothenburg Horse Show varje år arrangerar en kvalomgång. De andra två platserna är vigda åt Peder Fredricson och Henrik von Eckermann som hittills visat upp en strålande form och som båda just nu ligger bland de tio bästa på världsrankingen.

– Den sista kvalificeringen och sista omgången i West European League går alltid i Göteborg. Startlistan för finalen fastställs efter vårt kval och då vet vi definitivt hur svenskarna ligger till. Självklart hoppas vi att en svensk vinner både i Göteborg och i Paris, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show.

Henrik von Eckermann leder just nu poängligan i världscupen och hamnade på pallplats i förra årets final. Mycket talar för att han kommer att hamna där i år igen.

– Vi hade en pallplats sist, såklart så hoppas vi på det igen. Henrik har haft en spikrak kurva uppåt sedan han började stå på egna ben. Han har visat upp en god form med stabila resultat, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten för landslaget i hoppning.

Att Gothenburg Horse Show årligen arrangerar ett världscupkval ser Henrik Ankarcrona som oerhört viktigt för sporten.

– GHS är en tävling som verkligen har satt Sverige på kartan inom ridsporten. Det är tack vare den som vi har vår arrangörslandsplats och alltid är garanterade en plats i världscupen. Det är också mycket tack vare den som vi får chans till att skicka våra ryttare till andra internationella tävlingar, säger han.

Under Gothenburg Horse Show kommer åtta svenskar få chansen att starta i världscupkvalet. Henrik Ankarcrona tror att han kommer att kunna fylla samtliga platser med en blandning av rutinerade och blivande stjärnor.

– Jag hoppas snart kunna avslöja några namn. Vi har en bra uppsättning ryttare nu som presterar fantastiskt bra, och jag hoppas få till en bra mix av våra rutinerade ryttare tillsammans med några som är up and coming.

För ytterligare information:
Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, tfn: 031-368 44 53