Chalmers nya smarta hinder till Gothenburg Horse Show – för minskad skaderisk i framtiden

Förra året var det världspremiär för Gothenburg Horse Shows ”smarta hinder”, som tagits fram genom ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och Gothenburg Horse Show. I år är hindret tillbaka i Scandinavium fast nu med en ny unik teknik. Det nya smarta hindret mäter hur långt ifrån hindret som hästen stampar av. Förhoppningen är att på sikt kunna använda kunskapen som samlas in via hindret till att avla fram hästar med ett mer hållbart sätt att hoppa.

Det nya smarta hindret har tagits fram av en grupp på tio Chalmersstudenter med åtta olika inriktningar som en del av sina utbildningar. Hindret använder en laser som mäter avståndet från hästens avstamp till hindret. Mätdata överförs sedan trådlöst till en dator som bearbetar informationen och skickar den som ett mätvärde till jumbotronen, där publiken kan se resultatet.

Samarbetet mellan Chalmers tekniska högskola och Gothenburg Horse Show startade inför förra årets evenemang och blev en stor succé. I år utgick man ifrån en förfrågan som Chalmers fick ifrån Swedish Warmblood (SWB), en organisation som verkar för att främja svensk avel, uppfödning och utbildning av hästar. SWB ville finna en teknisk lösning som kan bidra till lägre framtida skaderisk för hästar. Tanken är att studera just avstampet och koppla till studier kring tillexempel förslitningsskador i frambenen för att se om man bör försöka avla fram hästar med annan konstitution eller teknik.

– Teknisk utveckling har kommit att betyda mycket för hästsporten och Chalmers får ofta förfrågningar om att försöka hitta lösningar på olika hästrelaterade problem. Nu är vi stolta och glada över att kunna presentera en ny teknik genom vårt smarta hinder under Gothenburg Horse Show, som förhoppningsvis kan bidra till färre skador, säger Magnus Karlsteen, docent i fysik och ansvarig för hästsport-satsningen vid Chalmers tillsammans med Maria Sundin vid Göteborgs universitet.

Chalmers har just nu ungefär ett tjugotal olika projekt igång kopplade till hästsport. Många av studenterna på Chalmers är intresserade av hästar och här får de möjlighet att kombinera sitt intresse med sina ingenjörskunskaper.

– Vi uppskattar verkligen vårt samarbete med Chalmers och vår möjlighet att vara med och bidra till den framtida tekniska utvecklingen inom hästsporten. Jag hoppas också att det smarta hindret kan locka våra unga besökare och aktiva på Gothenburg Horse Show till att intressera sig för ingenjörsyrket, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare på Gothenburg Horse Show.

På EuroHorse-mässan 23-26 februari, som pågår samtidigt som Gothenburg Horse Show, presenteras såväl hinder som andra hästforskningsprojekt. För mer information om Chalmers hästsportsatsning besök: http://www.chalmers.se/sv/centrum/sportteknologi/forskning/hastsport/Sidor/default.aspx

Gothenburg Horse Show arrangeras den 21-26 februari 2017 av Got Event, Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag, som driver tio arenor i Göteborg, bland annat Scandinavium.

För ytterligare information:
Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, tfn: 076-196 83 23
e-post: tomas.torgersen@gotevent.se
Magnus Karlsteen, docent i fysik, ansvarig för hästsport-satsningen vid Chalmers tekniska högskola, tfn: 073-079 42 47, e-post: magnus.karlsteen@chalmers.se
www.gothenburghorseshow.com  www.gotevent.com

• Vetenskap, teknik

• samarbetspartners
  • hoppning

Gothenburg Horse Show är ett årligen återkommande evenemang i Göteborg och en av världens tre största inomhustävlingar för ridsport. Sedan starten våren 1977 har över 2,5 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Det är ett samarrangemang mellan Got Event och Svenska Ridsportförbundet tillsammans med Internationella Ridsportförbundet, FEI.

2017 års tävlingar genomförs mellan den 21 - 26 februari.

Tomas Torgersen

Show Director Gothenburg Horse Show 076 - 196 83 23