GöteborgsVarvet direktsänds i SVT med världsnamn på startlinjen

GöteborgsVarvet direktsänds i SVT med världsnamn på startlinjen

Den 18 maj kommer den 21-årige Atsedu Tsegay från Etiopien att bära favoritskapet när han för första gången startar i världens största halvmaraton GöteborgsVarvet. Vid Prag halvmaraton i fjol vann Tsegay på tiden 58:47, den snabbaste tiden i världen över en halv maraton under 2012. Med sin rekordtid slog Tsegay även Haile Gebreselassies nationsrekord på distansen.

- Vid fyra av de fem senaste GöteborgsVarven har det slagits banrekord. Att Tsegay kommer till start gör att vi kan förvänta oss en ny fartfest i Göteborg i vår. Är det någon som skall ta sig under timmen på Varvet, så är det Tsegay, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

I damklassen är det också klart att Sveriges bästa långlöpare, Isabellah Andersson, kommer till start för att slåss om sin första seger i GöteborgsVarvet. Isabellah har tre andraplatser i tävlingen sedan tidigare och jagar sin första seger i Varvet.

Många kommer att ha möjlighet att följa den spännande tävlingen i Göteborg. Förutom de hundratusentals som samlas längs gatorna i staden är det nu nämligen klart att GöteborgsVarvet kommer att direktsändas i Sveriges Television. Avtalet med SVT sträcker sig över två år; 2013 och 2014.

- Samarbetet med SVT gör att vi kan fortsätta tillgängliggöra Sveriges största liveevenemang till en mycket stor publik, vilket är mycket glädjande, säger Bo Edsberger.

- Göteborgsvarvet är en gigantisk folk- och löparfest. Det ska bli kul att utveckla skildringen av evenemanget, säger SVT:s Sportchef Per Yng.

Det är idag 100 dagar kvar till GöteborgsVarvet den 18 maj. Över 62 000 löpare är anmälda till den 34:e upplagan av halvmaran.

Bildtext: Atsedu Tsegay, foto: Hervis 1/2Marathon Prague.

För mer information:
Per Crona, elitsamordnare GöteborgsVarvet 070-615 14 87