I FED skapas en digital handelsplats där fastigheter kan handla med värme, el och kyla.

Unikt energisystem testas på Chalmers

I veckan testas för första gången en unik, lokal marknadsplats för el, värme och kyla på Chalmers campus Johanneberg. Satsningen, som finansieras av EU, är ett samarbete mellan nio lokala partners, varav Göteborg Energi är en. Syftet är att hitta nya vägar mot ett fossilfritt energiförsörjningssystem på internationell nivå.

Projektet Fossil-free Energy Districts (FED) har varit igång under ett och ett halvt år och nu är den digitala, IoT-baserade handelsplatsen redo att kopplas upp mot fastigheter på campusområdet och testas i skarpt läge. Tanken är att byggnader som både konsumerar och i vissa fall producerar energi ska kommunicera med varandra för att undvika energiförbrukningstoppar som är både dyra och dåliga för miljön.

– Med FED testar vi framtidens energilösningar i praktiken. Det känns spännande att vi nu går in i en fas där vårt arbete med att bygga upp den digitala handelsplatsen kan prövas i verkligheten. Det känns extra roligt att genomföra detta på Chalmersområdet som har ett stort och komplext energisystem, säger Jonas Cognell, projektledare på Göteborg Energi.

– FED:s marknadsplats är unik på flera sätt, dels eftersom den kopplar samman både el, värme och kyla och dels eftersom den gör det möjligt för mindre aktörer, till exempel en fastighetsägare som satt solceller på taket, att delta i energihandeln. Samtidigt är systemet sammankopplat med det större externa nätet, i vårt fall Göteborg Energi, som täcker upp när det finns behov, säger Claes Sommansson, projektledare för FED på Johanneberg Science Park.

FED-systemet hanterar stora mängder data, både från fastighetsägarnas egna system och information som väder- och elprisprognoser, och uppdateras timme för timme. Men det är inte fastighetsägarna själva som måste bearbeta informationen. Det arbetet görs av smarta digitala agenter som löpande fattar beslut för att optimera energieffektiviseringen på området. AI-agenterna är programmerade av Ericsson och baserade på maskininlärning, vilket innebär att de med tiden blir bättre på sitt jobb.

– Den största fördelen med FED är att det är ett flexibelt system och det är något vi kommer att behöva i framtiden när andelen energi från förnybara källor, som sol och vind, växer. Den ojämna tillgången från dessa källor gör att prissvängningarna blir större, men agenterna i FED-systemet ska kunna förutse till exempel en köldknäpp och kunna fatta beslut om att börja värma upp ett hus redan innan det sker. På det sättet kan man köpa energi till ett lägre pris, innan efterfrågan går upp, men man slipper också att bränna av fossila bränslen som gas och olja, säger Joakim Pontén på Ericsson som haft ansvar för IT-lösningen inom FED.

De två fastighetsägarna på Chalmersområdet, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter, är självklara partners i projektet och tillsammans gör de betydande investeringar som kommer att rullas ut under hösten, bland annat flera nya solceller och ett stort batteri för att kunna lagra solenergi. Hela FED-systemet beräknas vara i drift vid årsskiftet och testerna som görs nu är en viktig milstolpe.

–En stor utmaning har varit att knyta ihop fastighetsägarnas system med Ericssons och Göteborg Energis system. Testveckan vi nu genomför blir ett kvitto på att våra fastighetssystem kopplade ihop med den överordnade FED-marknadsplatsen fungerar bra, säger Per Löveryd, innovationssamordnare på Akademiska Hus.

Kontakt för frågor:

Jonas Cognell, projektledare, Göteborg Energi

Jonas.cognell@goteborgenergi.se

Joakim Pontén, Senior Solution Architect, Ericsson

joakim.ponten@ericsson.com

Per Löveryd

Energiingenjör, Akademiska Hus

Per.Loveryd@akademiskahus.se

Projektet Fossil-free Energy Districts, FED, är en innovativ satsning av Göteborgs Stad för att minska energianvändningen och beroendet av fossila bränslen i fastigheter. En unik lokal handelsplats för el, fjärrvärme och fjärrkyla utvecklas tillsammans med nio starka partners. Göteborgs Stad, Johanneberg Science Park, Göteborg Energi, Business Region Göteborg, Ericsson, RISE Research Institutes of Sweden, Akademiska Hus, Chalmersfastigheter och Chalmers bidrar alla med sin expertis och sitt kunnande för att FED ska bli attraktivt även i andra europeiska städer. Under 2017−2019 utgör Campus Johanneberg själva testbädden. FED samfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden genom initiativet Urban Innovative Actions, Europakommissionens satsning för att låta städer testa nya lösningar för sina utmaningar.

Ett komplett energiföretag med stark miljöprofil som tillsammans med våra kunder skapar hållbara energilösningar i dag och i morgon.