​Idag startar Gothenburg Horse Show 2017

Det är 41:a gången som Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event, tillsammans med Svenska ridsportförbundet, arrangerar hästtävlingar i Scandinavium. Under sex dagar, 21 - 26 februari, får alla hästfantaster sitt lystmäte när ryttareliten finns på plats i Göteborg. Samtidigt pågår en av världens största hästsportmässor, EuroHorse, hos grannen Svenska Mässan.

Tävlingen får alltid mycket beröm av både nationella och internationella ryttare men kanske framförallt från den kunniga publiken som alltid stöttar ekipagen på bästa sätt. Det skapar en magisk stämning på läktaren som ryttarna ständigt berömmer.

– Jag har varit på alla Gothenburg Horse Show sedan starten. Först som besökare från tidig ålder men även som funktionär under många år. De senaste åren har jag varit på plats som vd för Got Event vilket jag ser som en stor ynnest. Det är fantastiska tävlingar i absolut världsklass, säger Lotta Nibell som är vd på Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event som bland annat driver Scandinavium.

Göteborg och Scandinavium är ett väldigt starkt namn inom hästvärlden just nu. I sommar avgörs Longines FEI Europamästerskapen i Ridsport Göteborg 2017 i Göteborg. Under sju dagar förvandlas hela staden till arena med tävlingar och aktiviteter på Ullevi, Heden och i Slottsskogen.
Det är också klart att Göteborg och Gothenburg Horse Show får förtroendet att arrangera dubbla världscupfinaler, i hoppning och dressyr, både 2019 och 2021.

Sedan två år tillbaka är Gothenburg Horse Show ett miljödiplomerat evenemang. För oss som kommunalt bolag är det viktigt att minimera miljöpåverkan från arenor och evenemang. Gothenburg Horse Show är extra betydelsefull eftersom det är ”vårt eget” evenemang där vi vill visa att det går att påverka miljön i positiv riktning.

– Vi vill ha ett miljö- och hållbarhetstänkande i alla led – alltifrån all mat som serveras till transporter, stallar, medverkande och besökare, säger Lotta Nibell.

Årets tävlingar bjuder på unghästklasser i hoppning och dressyr, världscupklasser i hoppning och dressyr, världscupfinal i körning, agility och mycket mer.
Nytt för i år är nationella Sverigeponnyn. Det är en storsatsning på ponnyhoppning för de yngre ryttarna mellan 12 -18 år där 30 ryttare gör upp i en final under Gothenburg Horse Show.

Vi ses på Scandinavium!

Fakta Gothenburg Horse Show

• Arrangerades för första gången 1977
  • Har sedan starten lockat över 2,5 miljoner hästälskare
  • Första världscupfinalen i hoppning avgjordes 1979 och sedan dess har ytterligare fjorton världscupfinaler genomförts i Scandinavium
  • Gothenburg Horse Show genererar ett turistekonomiskt inflöde på ca. 100 miljoner kronor. Det innebär att turisterna som kommer till Göteborg för att se tävlingarna spenderar så mycket pengar på bl.a. boende, mat och shopping.

Scandinavium och Svenska Mässan - All under one roof
Gothenburg Horse Show och EuroHorse är ett utmärkt exempel på konceptet ”All under one roof” där Scandinaviums och Svenska Mässans gemensamma resurser blir till en av få anläggningar i Europa som klarar av ett hästevenemang av den här storleken. I ett internationellt perspektiv är det helt unikt och en klar konkurrensfördel för Göteborg som både mötes- och evenemangsstad.

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event

Mikael Persson, PR- och informationsansvarig Got Event