GODFOND OCH NORDNET INLEDER SAMARBETE

GodFond har på ett drygt halvår blivit ett populärt fondbolag för många ”finansproffs” och fonden överstiger nu 500 mkr i förvaltning. Visionen för fondbolaget är dock snarlik syterbolaget GodEls, att bli Sveriges mest älskade fondbolag. Nu inleds samarbete med Nordnet Bank som ger satsningen kraft i denna riktning.

- Vi tycker GodFond representerar en ny sparidé som står för positiva värden och ett tänkande som vi gärna stöttar, eftersom vi själva hela tiden funderar på vad som kan bli enklare och bättre, kommenterar Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

GodFond har under de sista månaderna haft initiala möten med många av marknadens främsta fonddistributörer i syfte att sondera intresset att distribuera fonden samt förstå marknadens ersättningskrav.

–Vi är förhoppningsfulla om att vi inom de närmaste månaderna kan sätta en ersättningsnivå som gör att många distributörer kommer vilja ingå samarbeten med oss. Nu är vi oerhört tacksamma och glada för att Nordnet visar sitt stöd i handling genom att påbörja distribution av fonden redan innan vi börjar betala ersättning, kommenterar Stefan Krook VD i GodFond.

Fonden GodFond Sverige & Världen är idag veckovis handlad hos fondbolaget. Bolaget har ansökt om ändring av sina fondbestämmelser hos Finansinspektionen så att fonden kan övergå till daglig handel. Detta förväntas ske i januari.

För mer information:

Stefan Krook, VD GodFond, 0701 11 12 13, stefan.krook@goodcause.se, www.godfond.se

Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775, johan.tidestad@nordnet.se , www.nordnet.se

Om GodFond

GodFond, systerbolag till GodEl, är ett nystartat fondbolag med målsättningen att bli Sveriges mest älskade fondbolag. GodFond är helägt av den stockholmsbaserade Stiftelsen GoodCause som bildades 2005 och har som syfte att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Spararna i GodFond får styra vart fondbolagets avkastning skall gå samtidigt som spararna själva får behålla hela sin avkastning och endast betalar en, relativt de flesta aktiefonder, låg förvaltningsavgift till fondbolaget.

Om Nordnet
Nordnet erbjuder användarvänliga och kostnadseffektiva tjänster till privata investerare och företag inom aktier, fonder och pensioner. Nordnet är den ledande mäklaren i Norden med cirka 300 000 konton i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg.