Nu är Sveriges bästa matematiklärare utsedda

Den 4 oktober gick den Stora Matematikgalan av stapeln på Hilton Slussen i Stockholm. Över 300 matematiklärare och skolledare från både grundskola och gymnasium hade samlats när vinnarna av Gleerups matematikstipendium 2012 offentliggjordes. De två vinnarna får dela på 100 000 kr och de får även varsin SmartBoard.

– Bland de 10 slutnominerade kandidaterna finns flera lärare som har gjort en insats utöver det vanliga i sin matematikundervisning, säger Åsa Steholt Vernerson, VD på Gleerups Utbildning.  Juryn har nu efter noggrant övervägande enats om två slutliga vinnare.

Motiveringen till vinsten i kategorin Bästa matematiklärare, årskurs F-6, lyder:

Årets pristagare har inte särskilt positiva minnen av matematikämnet från sin egen skoltid men har genom ett långsiktigt förändringsarbete visat att det går att göra undervisningen både lustfylld och tillgänglig för alla. Deras undervisning präglas av upptäckarglädje, nyfikenhet och konkreta metoder där språket och kommunikation står i fokus.  Målet och drivkraften med arbetet är att eleverna ska få en förståelse för vad de gör och varför.

Monika Helgesson och Ingela Sandberg, Enslövsskolan i Åled, har gjort matematiken tillgänglig för både sig själva och sina elever.

Så här säger Monika och Ingela själva om vinsten:

– Vi är mycket glada för stipendiet. Det bekräftar att det vi gör är betydelsefullt, inte bara för oss utan även att det är värt något för andra.

Motiveringen till vinnaren in i kategorin Bästa matematiklärare, årskurs 7-9 och gymnasium lyder:

Årets pristagare har utvecklat en metod, med inspiration från idrottsvärlden, där elevens drivkraft och tro på sin egen förmåga att lära matematik är en central utgångspunkt. Metodens hörnstenar är forskningsanknuten undervisning, Learning Study och mental träning.  En viktig del i metoden går ut på att hjälpa eleverna att avdramatisera matematikämnet, få verktyg för att bryta negativa mönster, och finna lust och glädje i matematiken.

Cicki Nyberg och Mike Bergström, UmeMatte i Umeå, har gett elever i matematiksvårigheter redskap för att nå sina mål och möjliggöra fortsatta studier.

Metoden har utvecklats tillsammans med forskaren Gunnar Sjöberg, Umeå universitet, vetenskaplig ledare för UmeMatte.

Cicki och Mike ser vinsten som ett erkännande av en effektiv undervisning:

– Det är en ära och ett fantastiskt erkännande. Vi hoppas att det ska ge oss möjlighet att förmedla vår metod och till andra lärare och elever.

Bakgrund:

Gleerups delar varje år ut ett stipendium på 100 000 kr för att belöna innovativa matematiklärare som vitaliserar matematikundervisningen. I år inkom drygt 60 nomineringar, och juryn utsåg 2 vinnare, en i kategorin lärare och skolledare från förskoleklass till skolår 6 och en för lärare och skolledare för skolår 7-9 och gymnasiet. De två vinnarna får 50 000 kronor var och en Smart Board.

Kriterierna för Gleerups Matematikstipendium är: Klok pedagogik, nya idéer och dokumenterade resultat inom matematikområdet. I juryn för 2012 års stipendium ingår sex personer som alla på olika sätt har lång erfarenhet av matematik och utbildning. Om juryn:http://www.gleerups.se/matematikstipendium/juryn/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Åsa Steholt Vernerson, VD Gleerups Utbildning, telefon: 040-20 98 01,
e-post: asa.steholt.vernerson@gleerups.se