Installationer i Göteborgslandskapet med inslag av hängbuksvin och svanbon

Nu arbetas det för fullt med de 7 LandArt-installationer som uppförs på olika platser i Göteborg som en del i fokusåret på Grön och skön stad inför Göteborgs 400-årsjubileum. Först ut att presenteras är Tage Andersens Liljegården vid Kulturhuset Kåken i Härlanda Park och Gunilla Bandolins Svanbon i Torsviken på Västra Hisingen.

Tage Andersens Liljegården växer fram till en vacker plats på gamla fängelseområdet i Härlanda, och står i färdig blom sommaren 2018. Men vägen dit går via levande hängbuksvin som bereder marken; något som känns lockande och har ett fint hållbarhetstänk, både socialt och miljömässigt. För dem som vill ha en förhandstitt på grisarna, beräknas de finnas på plats den 14 augusti. Du kan också följa dem och verkets framväxt till liljegård på Kulturhuset Kåkens instagramkonto.

Tageär en internationellt erkänd dansk blomsterkonstnär och designer som till vardags har sin verksamhet med utställning, butik och ateljé på Ny Adelgade 12 mitt i Köpenhamn men han är också känd för karolinergården Gunillaberg i svenska Bottnaryd, som han utvecklat till ett kulturcentrum och öppnade för allmänheten 2009.

- Efter den lyckade satsningen på Artscape förra året, känns det naturligt att utveckla området vidare. Den före detta rastgården på det gamla fängelseområdet har fört en slumrande tillvaro och det är spännande att den delen av Härlanda Park nu lyfts fram. Den färdiga Liljegården blir en plats där den som vill kan slå sig ner och njuta. Men innan dess ska vi få besök av Tages hängbuksvin, vilket känns fantastiskt roligt, säger Karin Fredriksson Franzén, enhetschef Kulturhuset Kåken

Torsviken var ett självklart val för stadsdelen Västra Hisingen, när de fick frågan om en bra plats för Gunilla Bandolins LandArt-verk. Platsen ingår i den så kallade ”Västerhavsrundan – en ca 6 km lång naturstig runt vattnet – som skapats genom ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Göteborgs hamn och föreningar runtom viken.

I Torsviken möter det människoskapade landskapet djurens avtryck i miljön. Det har Gunilla Bandolin tagit fasta på när hon skapar en installation av fågelbon i mänsklig skala. Från början låg här en soptipp som nu täckts över förvandlats till en vacker vik med en fond av oljecisterner i bakgrunden och båtvarv och bebyggelse nära inpå knuten.

Gunilla har arbetat med landskapsskulpturer och konstverk i det offentliga under 25 år och har bl a skapat såväl Pyramiden i Wanås som Observatorium vid Sickla udde. Hennes verk har använts som allt från vigselplats till barndop, födelsedagsfirande och olika ritualer samt mer vardagliga aktiviteter som solbadning, picknick och utflyktsmål.

- Det känns meningsfullt att göra verk som människor kan och vill använda, säger Gunilla Bandolin.

- Vi har precis färdigställt broschyren ”Välkommen till Torslandaviken” med information om flygplatsen, fåglar, natur, hamnen och inte minst om konstverket säger Erén Andersson, stadsutvecklare på Västra Hisingen. Med Landart hoppas vi att ännu fler ska lockas till platsen för lek, rekreation, natur- och konstupplevelser fortsätter, hon.

Mer information om konstnärerna finns på:

www.tage-andersen.com

www.bandolin.se

Broschyr om Torsviken

goteborg.se/torslandavikenpdf

Kontaktpersoner:

* Om LandArt och för kontakt med konstnärerna: Cecilia Liljedahl, projektledare för LandArt på Göteborg & Co: mobil 070 – 528 95 52, e-post: cecilia.liljedahl@goteborg.com,

* Örgryte/Härlanda, Kulturhuset Kåken: karin.fredriksson.franzen@orgryteharlanda.goteborg.se, Enhetschef Kulturhuset Kåken bibliotek/program, telefon: 031 – 365 50 04

* Västra Hisingens stadsdelsförvaltning: Eren.andersson@vh.goteborg.se, Samhällsplanerare/ stadsutvecklare, telefon: 070 – 306 50 24

* Om Grön och skön stad 2017: Birgitta Bergerlind, processledare för Grön och skön stad på Göteborg & Co: mobil 072-562 89 95, e-post: birgitta.bergerlind@goteborg.com,

Med utgångspunkt i ”för en grönare skönare stad”, sätts 2017 extra fokus på att skapa en grön och skön stad inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Det betyder att ljuset riktas mot stadens breda utbud av parker och trädgårdar, samtidigt som vi passar på att rusta upp och bana väg för nya gröna initiativ. Under Gothenburg Green World 2016 skapades Land Art av internationellt kända konstnärer på bl a Gunnebo slott, i Göteborgs Botaniska Trädgård och i Mölndals stadspark. De, samt bambuinstallationen på Avenyn, är kvar under sommaren 2017 och ingår i Grön & Skön stads programutbud.