Göteborg rankas som världsetta i hållbarhet bland mötesstäder

Göteborg fick högst poäng av alla städer när resultatet av Global Destination Sustainability Index avslöjades idag på morgonen, svensk tid. Där jämförs mötesstäder i hela världen i hållbarhetsarbete.

– Fantastiskt för Göteborg som mötes- och evenemangsstad. Målet för oss är att vara i den absoluta toppen och detta är ett bevis på vårt framgångsrika samarbete mellan näringen och staden, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Med 83 poäng av 100 möjliga kom Göteborg högst och före flera välkända mötesstäder. Global Destination Sustainability Index (GDSI) jämför olika städer och hur väl de uppfyller en lång rad krav på hållbarhet i fyra dimensioner; social, ekonomisk, ekologisk och den lokala Convention Bureaus hållbarhetsarbete. Det är första gången som jämförelsen görs.

Fick ta emot utmärkelsen
Indexet lanserades i början av 2016 av den internationella mötesorganisationen ICCA i samarbete med MCI Group. Inom affärsområdet Möten på Göteborg & Co, där Gothenburg Convention Bureau ingår, har man arbetat med hållbarhet tillsammans med besöksnäringen i många år och varit en aktiv part i arbetet med det nya indexet.

På onsdagsmorgonen, svensk tid, kunde Annika Hallman, chef för Möten på Göteborg & Co, ta emot utmärkelsen vid ICCA:s årliga världskonferens i Malaysia där hon också talade om Göteborgs strategier för hållbarhet. Samtidigt firar Gothenburg Convention Bureau 30 år av medlemskap i ICCA.

– Man känner sig oerhört stolt över sin stad. Detta är resultatet av flera års målmedvetet arbete med hållbarhetsfrågor där staden och näringen jobbat ihop. Det gör det ännu mer värdefullt, säger Annika Hallman.

Göteborg fick höga poäng
Alla städer bedöms efter hur väl man uppfyller kraven inom fyra områden där 100 % är högsta möjliga. Göteborg fick höga poäng inom samtliga.

• Miljömässig hållbarhet: 74 %
  • Social hållbarhet: 100 %
  • Leverantörers hållbarhet: 96 %
  • Convention Bureaus hållbarhetsarbete: 78 %

• Hållbarhet allt viktigare
    För arrangörer av stora kongresser och företagsmöten blir alla aspekter av hållbarhet allt viktigare. En förstaplats i rankingen är ett mycket positivt besked för alla stora mötesanläggningar i staden.

Men för att komma högt i GDSI så gäller det inte bara att besöksnäringen med mötesanläggningar och hotell är med, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor.

– Nästan alla våra hotell är miljödiplomerade och alla stora mötesanläggningar har högsta miljöklassningen liksom flygplatsen. Göteborg ligger också långt framme i stadens miljöarbete och vad gäller social och ekonomisk hållbarhet vilket allt mäts i denna ranking, säger Camilla Nyman.

– Det här ligger helt i linje med destinationen Göteborgs strategier och ambitioner att vara en internationell förebild som alltid utmanar hållbarhetsbegreppen i alla delar.

Mer information: http://gds-index.com/

Fredrik Beckman, pressansvarig Göteborg & Co, fredrik.beckman@goteborg.com
    +46(0)707-13 59 78

• göteborg & co