Svagt första kvartal för portbranschen

Garageportexpertens resultat följer branschen som helhet och minskar med 10,5 procent jämfört med samma period förra året. Man stärker dock positionen som marknadsledande – totalt står Garageportexperten för över hälften av de takskjutportar som rapporteras inom branschorganisationen Portgruppen.

– Den negativa trenden från det sänkta rotavdraget 2016 fortsätter att påverka hela branschen, men sett över tid börjar vi se tecken på att det ljusnar. För just första kvartalet tror jag också den stränga vintern spelar in, få villaägare tänker exteriör renovering med snö utanför dörren, säger Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten.

Branschen som helhet tappar 10,3 procent under första kvartalet jämfört med samma period 2017. Garageportexpertens resultat går i linje med branschens och visar på en minskning med 10,5 procent under första kvartalet. De sviktande resultaten bekräftas av Renoveringsindex som gick kraftigt nedåt i mars.

Totalt står Garageportexperten för 57,2 procent av försäljningen av takskjutsportar under årets första kvartal, en förbättring med 2 procentenheter sett till helårssiffrorna 2017.

– Kombinationen av våra fantastiska franchisetagare och nybyggda butiker ger oss väldigt goda förutsättningar för försäljning vilket är extra viktigt när hela branschen genomgår en prövning. Sedan tror jag att allt fler upptäcker vårt målmedvetna arbete med kvalitet och säkerhet – inte minst att vi enbart arbetar med certifierade montörer,säger Mikael Holmstrand.

Statistiken omfattar endast takskjutportar eftersom det är den typ av port som majoriteten av medlemmarna i branschföreningen Portgruppen säljer. Garageportexperten säljer också vipp- och slagportar vilket innebär att företagets totala volym är större än den redovisade.

Med en omsättning på 310 miljoner kronor är Garageportexperten Sveriges största leverantör av garageportar. Kedjan består av 30 franchisetagare med 47 butiker över hela landet. Sedan starten har kedjan levererat och monterat över 230 000 garageportar.

Fakta nedan:

• En garageport ska leva i 25–30 år. Köp garageporten av en väletablerad leverantör så att du har tillgång till reservdelar i framtiden och också har någon att kontakta för frågor, garanti och service.

Garageportexperten är Sveriges största leverantör av garageportar med en omsättning på 310 Mkr. Det är en rikstäckande franchisekedja som består av 30 franchisetagare och finns på nästan 50 orter, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Sedan starten 1995 har Garageportexperten levererat och monterat över 230 000 portar till villor, hyreshus och bostadsrättsföreningar. www.garageportexperten.se