Skådespelarna Lancelot Sakile Ncube och Lola Zackow med artisten Rosh. Foto: Therese Öhrvall

Om ungas dödskjutningar i Klipp han – med Unga Dramaten och Teater Fryshuset

Våra barn skjuter ihjäl varandra. Varför? I Unga Dramatens och Teater Fryshusets Klipp han, som bygger på intervjuer med unga offer och förövare från hela Sverige, medverkar artisten Rosh och skådespelarna Lancelot Sakile Ncube och Lola Zackow. Urpremiär på Lejonkulan den 30 november.

– 2016 var kaos, så många unga som föll offer i skottlossningar. 2017 är redan värre och tyvärr tyder allt på att det kommer att fortsätta öka även framöver. Det här är vår tids största samhällsutmaning. Som alltid jobbar vi dokumentärt, baserat på djupgående samtal med både brottsoffer och gärningsmän. Samhället har ett ansvar att förstå komplexiteten i den här problematiken. Det finns inget annat alternativ, vi måste vända detta. Men då måste vi göra det tillsammans, säger Teater Fryshusets Ulf Stenberg som regisserar uppsättningen tillsammans med Emil Rosén-Adsten.

Klipp han är en inblick rakt in i verkligheten, i dödsskjutningarna som drabbar unga i landets utsatta områden. Hör berättelserna från de som är inblandade i skjutningarna. Hur blir man den som tar upp en pistol och skjuter ett barn i huvudet? Och hur ska man som brottsoffer hantera att veta vem som mördat ens son, syskon eller bästa vän utan att kunna säga något till polisen på grund av rädsla för hämnd?

Genom att lyfta fram dokumentära berättelser från offer och förövare görs här ett försök att förstå vilka krafter som satts i spinn, hur de påverkar oss – och hur man ska stoppa dem.

Uppsättningen är ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Unga Dramaten , som tidigare samarbetat med föreställningen Den e vi.

Efter varje föreställning följer ett samtal då publiken även kan ställa frågor och lyfta egna tankar.

– Vi läste delar av manuset till Klipp han i Almedalen i somras, vid tre olika tillfällen; ett näringslivsseminarium, ett pr-mingel och vid vårt egna seminarium ”Mitt liv som ammunition”. Även om publiken skiftade så var reaktionerna liknande och kraftiga. Många blev starkt berörda, en del chockade och ledsna över att det ser ut så här. Efteråt kom människor fram och undrade vad de kunde göra själva. Skjutningarna bland unga är ett stort samhällsproblem som berör oss alla i samhället, oavsett var vi bor. Vi behöver alla hjälpas åt för att tillsammans lösa problemen, säger Beatrice Clarke, på Fryshuset som ansvarar för samtalen efter varje föreställning.

Malmö Stadsteater
De 13 föreställningarna på Dramaten i Stockholm är redan utsålda. Föreställningen sätts upp även på Malmö Stadsteater under perioden 10-19 januari.

Medverkande
Rosh
Lancelot Sakile Ncube
Lola Zackow

Regi Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten
Koreografi Emil Rosén Adsten
Musik Rosh
Ljus Jesper Larsson

Kontakt och mer information

För frågor om aktuell föreställning, pressbiljetter, m m, kontakta Mimmi Fristorp, Dramatens presschef, 08-6656175, 0703-726175, mimmi.fristorp@dramaten.se

För information om Teater Fryshuset och kommande föreställningar, kontakta Carin Balfe Arbman, t f kommunikationschef Fryshuset, tel 070-633 35 08, carin.balfe-arbman@fryshuset.se

Se Dramatens pressinformation här.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra! www.fryshuset.se