Fryshusandan - här står unga i centrum!

Fryshusandan - här står unga i centrum!

Huddinge kommun och Fryshuset bjuder in till två dagar av inspiration och utbyte av kunskap kring arbetet med och för unga – med dialogen i fokus. Här vill vi också uppmuntra till nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

I snart tre år har Fryshuset rest runt i landet med ungdomskonferensen Fryshusandan. Turnén har inneburit en kartläggning hur unga runt om i Sverige upplever sin situation på hemorten.  Nu närmar sig resan sitt slut och Fryshusandan i Huddinge blir det sista stoppet i Stockholm.

När: 15-16 mars
Plats: Fryshuset, Mårtensdalsgatan 2-8, Stockholm
För vem: Unga från 15 år och alla som jobbar med och för unga
Konferensen är kostnadsfri. Program och anmälan hittar du via fryshuset.se/fryshusandan

Dag 1

• Unik mötesplats för dialog mellan unga och alla som arbetar med och för unga. Vi genomför Open Space - en övning där vuxna och ungdomar, var för sig, får ge sin bild av situationen på orten. Kl. 09.00-11.30.

• Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kr delas ut till en lokal verksamhet som gör viktiga insatser för unga. Prisutdelningen sker kl 12.30–14.00.
    Nominera din favorit på fryshuset.se/fryshusandan
    Lyssna även till Anders Carlberg och lifestories från Fryshusets medarbete.

Dag 2

• Inspirerade föreläsningar om arbete med unga. Se program.
  • Teater Förorten Brinner

Förorten brinner är resultatet av intervjuer med killar och tjejer som själva varit aktiva vid dessa upplopp. En teaterföreställning om miljonprogramsproblematiken, en berättelse om utanförskap. Det finns en tydlig bild av hopplöshet och misstro mot polis och myndigheter. Hur har det blivit så och varför?

Ungdomskonferensen arrangeras av Fryshuset i samarbete med Huddinge kommun och Vattenfall.

För mer information kontakta;
Carolina Vallin,
Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05, carolina.vallin@fryshuset.se
Elisabeth Nilsson, Huddinge kommun, 08-535 302 64, elisabeth.nilsson@huddinge.se

Fryshuset finns till för att ge plats åt unga människors uttryck, tankar, idéer, intressen, drömmar, passioner och hopp. Fryshuset bedriver ett 30-tal olika verksamheter inom utbildning, sociala projekt och passionerade intressen som alla utgår från ungdomars behov, intressen och villkor. Verksamheten finns i Stockholm, Göteborg, Malmö – och nu även i Strängnäs.