Pressmeddelande -

FM Mattsson satsar på unga VVS-installatörer: Stödjer Patrik Eriksson från Dalarna i Yrkes-EM

I början av december tävlar Europas 500 vassaste ungdomar i yrkesskicklighet i Göteborg. Det är första gången ett Yrkes-EM går av stapeln i Sverige och det svenska Yrkeslandslaget består av 31 killar och tjejer. Nu står det klart att FM Mattsson i Mora går in och stödjer Patrik Erikssons väg mot pallplats inom VVS. Kranföretaget ger bland annat ekonomiskt stöd till Patriks resor och träningstillfällen.

Yrkes-EM avgörs den 1–3 december på Svenska Mässan i Göteborg. Från Dalarna och Vansbro tävlar Patrik Eriksson, 23 år och VVS-installatör. Han har legat i hårdträning hela hösten och har även tidigare erfarenhet av yrkestävlingar, senast från Yrkes-VM i São Paulo, Brasilien.

– Det här är ett gediget och ofta osynligt hantverk som man aldrig blir fullärd inom. Jag ser Yrkes-EM som ett sätt
att lära mig mer och tävla med min yrkesskicklighet. Det är spännande att se hur vi ligger till inom VVS i jämförelse med resten av Europa. För att nå långt i den här tävlingen krävs det att man lägger extremt mycket tid på träning vilket blivit enklare i och med mitt samarbete med FM Mattsson, säger Patrik Eriksson.

Yrkes-EM, även kallat EuroSkills, är Europas största tävling i yrkesskicklighet där 500 ungdomar från 28 länder tävlar i 35 olika yrken. Deltagande tävlingsyrken är allt ifrån bilmekaniker, rörmokare och kock tillebbdesigner, snickare och undersköterska. Visionen är att Yrkes-EM, som är en del av Yrkesutbildningens år, ska vara en inspirerande manifestation för yrkesvägar och framtidslust för unga. Bakom satsningen står regeringen, genom Skolverket, samt LO och Svenskt Näringsliv.

– Vi verkar inom en bransch där vår viktigaste externa kompetens, VVS-installation, är ett bristyrke. Vi vill med vårt nya samarbete med Yrkes-EM och Patrik Eriksson hjälpa till att stärka och lyfta den här unika yrkeskompetensen bland svenska ungdomar. Det är inte bara viktigt för oss på FM Mattsson utan för hela Sverige, säger Fredrik Skarp, vd FM Mattsson Mora Group.

Utöver det ekonomiska stödet från FM Mattsson till Patrik Eriksson ger även Mora Armatur ett stöd till tävlingen i form av kökskranar till kockarnas tävlingsområde under Yrkes-EM.

Kort om Yrkes-EM 2016

1–3 december på Svenska Mässan i Göteborg

Europas största yrkestävling

35 yrken

500 tävlanden

De tävlande är upp till 25 år

Läs mer på www.euroskills2016.se

Kort om det svenska Yrkeslandslaget 2016

Truppen utgörs av de skickligaste ungdomarna i Sverige inom respektive yrke. De har kämpat till sig en plats och en blågul tröja när de visat prov på kunskap och färdighet under kvaltävlingar. Rörmokare, murare, svetsare, webbdesigner, florist, undersköterska, hudterapeut och kock är bara några av de yrkesområden som tävlar under Yrkes-EM. Sammanlagt är det 31 svenska talanger från olika delar av landet som representerar Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Patrik Eriksson, 073 039 47 29

Fredrik Skarp, fredrik.skarp@fmm-mora.com, 0250 59 64 05

För högupplöst bild på Patrik Erikson:

• Friskvård

• fmmattsson
  • vvs
  • em
  • 2016

Redan 1865 grundades FM Mattsson av Frost Matts Mattsson, och har sedan dess varit en föregångare för hela branschen. Till att börja med tillverkades urverksdetaljer till Moraklockan, luskammar, pinglor, spännen och baksporrar. År 1876 gjuter Frost Matts sina första fat- och pannmurskranar.

Idag, mer än 150 år senare, är FM Mattsson en av norra Europas största och modernaste armaturfabriker. Närmare 600 000 kranar lämnar årligen fabriken för att inreda kök och badrum världen över.

Malou Carlsson

Presskontakt Varumärkes- och sortimentschef 0250-59 64 33