Amazonica

Duni lanserar hållbar kollektion tillsammans med Bernadotte & Kylberg

Designsamarbetet mellan Duni och designduon Bernadotte & Kylberg har resulterat i en nyskapande och stilren kollektion av engångstallrikar, -skålar, -bestick och -servetter. Gjord av växtbaserade och nedbrytbara material är Amazonica framtagen för att hylla naturens subtila former och maten som serveras.

Innovation, funktionalitet och en hyllning till mat är ledorden i Bernadotte & Kylbergs nya kollektion för Duni, vars inspiration är hämtad från de organiska formerna av näckrosen Victoria Amazonica. Tallrikarnas stillsamma och böljande form påminner om ringar på vattnet som omger näckrosen, medan det mer sirliga mönstret på servetterna tolkar bladens tidlösa och lekfulla siluett och skuggspel som fångar mystiken i Amazonas djungel.

Kollektionen är gjord av miljöanpassade och växtbaserade material som bagass och CPLA. Servetterna görs i ett FSC-certifierat och komposterbart biomaterial.

“Amazonica sätter maten, formen och naturen i centrum,” säger Saloni Deva, IR- och kommunikationschef på Duni. ”Kollektionen kombinerar användbar design med hållbara ekomaterial och visar upp unika former för engångsprodukter. Med sin eleganta minimalism tar den inte uppmärksamhet från maten utan snarare lyfter den. Mixen av olika produkter skapar dessutom stor flexibilitet och passar till både finare mat och street food.”

“Amazonica centrerar kring idén om att hylla mat och att man ska kunna kombinera kollektionen på ett sätt som man själv vill då hela kollektionen tillsammans liknar näckrosen i sin helhet. Fokus har legat på att skapa en kollektion där vi frångått tänket ’traditionellt porslin’, och istället utgått ifrån materialets egenskaper och att alltid lyfta maten”, säger Oscar Kylberg, VD för Bernadotte & Kylberg.

Amazonica är en del av Dunis limited edition-serie Designs for Duni och ingår även i ett sortiment av miljöanpassade produkter kallat Ecoecho. Kollektionen visas för första gången vid ett pressevent i Stockholm den 31 augusti.

Amazonica kommer att finnas i utvalda butiker och i Dunis webbshop från januari 2018.

För mer information, vänligen kontakta:

Saloni Deva, IR- och kommunikationschef
tel +46 734 196389
e-mail saloni.deva@duni.com

Om materialet bagass

Bagass är baserat på en restprodukt av sockerrör som framkommer vid sockerproduktion. Materialet bryts ner till jord på bara några veckor efter kompostering.

Om materialet CPLA

CPLA är tillverkat av 100 % växtbaserat material, är biologiskt nedbrytbart, extremt robust och tål temperaturer upp till 100 C°.

Om Victoria Amazonica

Victoria Amazonica, även kallad jättenäckros, finns i Amazonas flodsystem i Brasilien, Colombia, Guyana och Peru. Bladen är ofta något röda på undersidan och har en uppvikt kant.

Duni: duni.com/sv

Bernadotte & Kylberg: bernadottekylberg.se