SMS-skola för seniorer ska bidra till nya SMS-rekord i jul

Doro® vill att mobiltelefoni ska vara enkelt och underlätta vardagslivet för alla oavsett ålder. Nu tar Doro nästa steg mot att göra vardagen enklare och lanserar en enkel SMS-skola. Syftet är att inspirera de som är helt nya på SMS, i god tid till årets populäraste SMS-period – jul och nyår.

En undersökning från tidigare i år kring äldres attityder och vanor av mobiltelefoni och ny teknik*, visar att bara var tredje (35 %) person i åldern 65-74 år använder SMS-funktionen på sin mobiltelefon. Detta samtidigt som statistiken för SMS-trafik stadigt ökar. Kunderna hos teleoperatörerna Tele 2, Telia, Telenor och 3 skickade över 76 miljoner julhälsningar via mobilen på julafton förra året**. Det var nytt svenskt rekord och innebar en fördubbling av textmeddelanden jämfört med 2007.

-       Vi tror att många äldre väljer bort SMS för är att man upplever att det är för krångligt, säger Camilla Nilsson Marknadschef på Doro. SMS är ett enkelt och roligt sätt att hålla kontakten med nära och kära när tiden ibland är knapp för samtal. Vi hoppas att vår SMS-skola ska bidra till nya rekordhöjder för textmeddelanden, under jul och nyårshelgen.

Doros SMS-skola innefattas av ett enkelt undervisningsmaterial i form av ett bildspel och film. Användaren väljer själv det format som passar bäst. I första steget kommer användarna att kunna lära sig hur man tar emot, skriver och skickar SMS. Bildspelet kommer finnas tillgängligt för nedladdning på Doros hemsida.

-       Tanken med SMS-skolan är att den ska finnas lättillgänglig i flera olika kanaler. Dels för slutanvändarna men även för barn och barnbarn som vill inspirera en äldre släkting att börja skicka och ta emot SMS, säger Camilla Nilsson.

Titta på filmerna här:

Doros SMS-skola del 1 http://www.youtube.com/watch?v=HLOTMIhtah0
Doros SMS-skola del 2 http://www.youtube.com/watch?v=p8OyxlGzkYc
Doros SMS-skola del 3 http://www.youtube.com/watch?v=U-RLMFyzcPA

Ladda ner Doros SMS-skola!

För mer information, vänligen kontakta: Camilla Nilsson, Marknadschef på Doro AB, telefon +46 706 98 82 65, e-post camilla.nilsson@doro.com

*) Undersökningen är genomförd med riksrepresentativa telefonintervjuer i Sverige, Frankrike, England, Tyskland och USA. De 2000 personer som intervjuades i undersökningen var samtliga 65 år eller äldre och utgör ett representativt urval av respektive lands totala åldersgrupp. Intervjuerna genomfördes via telefon under perioden januari – februari 2010.

* *) TT Stockholm 25/12, 2010

Doro är ett svenskt företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av telekomprodukter. Med mer än 35 års erfarenhet inom telekom erbjuder Doro idag ett brett sortiment av trådlösa hemtelefoner och är också världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner, med försäljning i över 30 länder på fem kontinenter. 2009 omsatte bolaget 493 MSEK. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com