Ökad trygghet för äldre - Doro i nära samarbete med Redphone

Doro och mobiloperatören Redphone samarbetar för att öka tryggheten för äldre personer. Genom ett specialanpassat mobiltelefonabonnemang och Doros mobiltelefon HandlePlus 334gsm får användaren, genom att bara trycka på en enda knapp hjälp av en telefonist med att nå familj och vänner. Trygghetspaketet finns tillgängligt i handeln från och med vecka 20.

Redphones abonnemang innebär att den anslutna användaren, med hjälp av en knapp, bland annat kan kopplas till vald person i sin telefonbok. Detta sker med hjälp av en telefonist på Redphones Trygghetscenter som har tillgång till respektive användares kontakter och telefonnummer. En äldre person med försämrat minne och finmotorik behöver då inte oroa sig för krångliga funktioner.

- Doro känns som en given partner när det gäller tjänster och produkter för äldre. Tillsammans kan vi ge alla äldre i samhället en ökad trygghet och det känns riktigt bra, säger Robert Ågren, affärsutvecklingsansvarig, Redphone.

Samarbetet innefattar till en början enbart Doros enklaste mobiltelefon, Doro HandlePlus 334gsm. Mobiltelefonen har åtta knappar, varav fyra minnesknappar, en av dem kommer dedikeras till Redphones Trygghetscenter.

- Samarbetet med Redphone ligger helt i linje med vår filosofi för produkter som vänder sig till äldre. För oss är det viktigt att alla känner sig trygga i sin vardag och tekniken får aldrig bli ett hinder för att kommunicera med nära och kära, säger Jérôme Arnaud VD på Doro.

Abonnemanget, inklusive Doro HandlePlus 334gsm, finns tillgängligt från 15:e maj och Malmö stad erbjuder som första kommun i Sverige tjänsten. Abonnemanget kostar i dag 299 kronor i månaden och då är alla samtal till Trygghetscentrat inkluderade. Utöver månadskostnaden tillkommer en kostnad på 0,85 öre i minuten för vidarekopplade samtal. Tjänsten och telefonen går att beställas direkt från Redphone och kostar tillsammans 799 SEK med 12 månaders bindningstid.

Telefonen och tjänsten kommer att demonstreras på pressvisningen under Leva & Fungera på Svenska Mässan i Göteborg, 22 april kl 14.00.

För ytterligare information och högupplösta bilder, se www.trygghetsmobil.se eller www.doro.com.

För ytterligare information kontakta:
Jérôme Arnaud, VD Doro, telefon +46 46 280 50 05, e-post jerome.arnaud@doro.com
Kjell Reidar Mydske, Marknadschef och Global säljchef Doro, telefon: +47 90 73 84 79,
e-post: kjell.reidar.mydske@doro.com

Robert Ågren, ansvarig för affärsutveckling Redphone, telefon +46 46 540 17 81, e-post robert.agren@redphone.se

För test av tjänst och produkt vänligen kontakta:
Daniela Rogosic, Sund Kommunikation, telefon +46 733 456 741
e-post daniela.rogosic@sundkommunikation.se

Snabb fakta - Doro och Redphone

• Redphone är en mobiltelefonoperatör som erbjuder ett abonnemang speciellt anpassat till äldre.
  • Projektet innefattar initialt enbart Doros mobiltelefon Doro HandlePlus 334gsm, Doros enklaste seniortelefon.
  • Tjänsten innefattas i ett abonnemang som kostar 299 SEK i månaden.
  • Användaren kan nyttja tjänsten dygnet runt.
  • Malmö Stad blir den första kommunen i Sverige att introducera tjänsten för sin invånare.
  • Tjänsten och telefonen går att köpa direkt från Redphone och kostar tillsammans 799 SEK med 12 månaders bindningstid.

Om Redphone och TrygghetsMobil
För Redphone som mobiloperatör är användarens upplevelse det viktigaste, vi utvecklar lösningar för både privatpersoner och företag dock alltid med samma syfte; att förenkla vardagen och öka möjligheten för kommunikation med omgivningen. TrygghetsMobil är en tjänst som för över användarens telefonbok till en telefonist. Genom en knapptryckning får användaren tillgång till en telefonist som kopplar vidare samtalet till nära och kära. TrygghetsMobil innehåller även mervärden som nummerupplysning, positionering, SMS-diktering och påminnelse. Läs mer på www.trygghetsmobil.se.

Med över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativa och användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas av utveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inom tre affärsenheter; Care Electronics, Home Electronics och Business Electronics. Bolagets produkter säljs i över 30 länder världen över via en rad återförsäljare, däribland elektronikbutiker, onlinebutiker och specialåterförsäljare. 2008 omsatte bolaget 363 MSEK. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com.