Ny smart mobil från Doro under 2013 – Doro PhoneEasy® 810

Under Mobile World Congress i Barcelona bekräftar Doro sin ambition att attrahera nya och
yngre seniorer genom utvecklingen av sin andra smartphone. Doro PhoneEasy® 810 blir
företagets första smartphone med enbart touchskärm och lanseras under andra halvan av
2013. Över hälften i målgruppen 65 och äldre som planerar att köpa en ny mobil överväger att
skaffa en smartphone*. Lanseringen är därför ett naturligt steg på en marknad där idag knappt
en av fem mobilanvändare i samma målgrupp har en smartphone.

Idag har 4 av 5* i målgruppen 65+ tillgång till en mobiltelefon, under andra halvan av 2013 möter Doro sin målgrupp och släpper en ny smartphone, som blir den andra i ordningen. Med ergonomisk och greppvänlig design, en mängd nya funktioner och det enkla användargränssnittet Doro Experience®, blir Doros nya mobil ett starkt alternativ på en växande marknad. Användaren kommer att få tillgång till en uppkopplad mobil som ger en bred användarupplevelse utan att tumma på den enkelhet som är Doros signum. Doro PhoneEasy® 810 är Doros första mobiltelefon med enbart touchskärm.

– Vi är medvetna om att marknaden för seniormobiler förändras snabbt vilket gör att vi kommer att lansera vår andra smartphone senare i år. För att hålla takten med det dynamiska seniorsegmentet behövs ständig utveckling gällande design och form. En av våra viktigaste framgångsfaktorer är att vi lägger stor vikt vid varje detalj i designprocessen. Vi har nu skapat en smartphone som inte enbart innehåller modern teknik utan även är en tydlig utmanare i typisk Doro-stil, säger Jérôme Arnaud, VD på Doro.

Färsk statistik visar att den genomsnittlige mobilanvändaren behåller sin mobil i ett och halvt till två år. Motsvarande siffra för seniorer är strax över 3 år* vilket ställer högre krav på mobilens kvalitet och
hållbarhet i denna målgrupp.

– Vi har en stark position som marknadsledare inom kategorin för användarvänliga mobiltelefoner.
Detta i kombination med vår erfarenhet av att leverera prisvinnande, högkvalitativa mobiler och våra
omfattande konsumentinsikter, ger oss ett tydligt försprång på marknaden för smarta seniormobiler.
Vår nya smartphone kommer göra skillnad för användaren, avslutar Jérôme Arnaud.
Doro lanserade sin första smarta mobiltelefon, Doro PhoneEasy® 740 med Doro Experience® under
2012. Doro PhoneEasy® 810 lanseras under andra halvan av 2013.

För bilder kontakta:
Jesper Wendel, Grayling
Telefon +46 709 51 39 08, e-post jesper.wendel@grayling.com

*IPSOS loyalty research, 1000 respondenter (November 2012)

• Telekommunikation, mobiltelefoni

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller besök www.facebook.com/dorosverige.