Doro lanserar ny mobil inom telecare för ökad trygghet

Som en del av Doros strategi för 2014, vill företaget erbjuda fler människor en ökad trygghet när de lämnar sina hem. Genom lanseringen av Doro Secure® 580 och tillhörande telecare-tjänster, erbjuds användarna större frihet samtidigt som nära och kära ges ro i sinnet. Doro Secure® 580 kompletterar Doros befintliga sortiment av produkter för seniorer med ett större behov av trygghetslösningar.

Doro Secure® 580 har dubbla SIM-kort, vilket ger tillgång till både telecare-tjänster och vanlig mobiltelefoni genom GSM och 3G-nätet. Mobiltelefonen har fyra knappar som kan förprogrammeras med kontakter, som sedan kan ringas upp med en enkel knapptryckning. Den är dessutom HD-voice certifierad, fungerar med hörapparat och kan uppdateras och fjärrstyras via en dator tack vare Doro Experience® Manager, Doros molnbaserade fjärrhanteringstjänst.

Doro Secure® 580 kompletterar Doros befintliga sortiment av konsumentprodukter och passar senior med ett större behov av trygghetslösningar. Sortimentet innefattar bland annat Doros smartphone Doro Liberto® 810 som kan kopplas till Withings vikt- och pulsenheter. Withings erbjuder även en applikation till smartphones som kan övervaka vikt, fysisk aktivitet, sömn och hjärtrytm och skicka dagliga hälsouppdateringar till användaren och deras anhöriga. Denna app finns även tillgänglig för Doro Liberto® 810. Många äldre känner sig tryggare i att använda telecare-tjänster tillsammans med produkter som de redan är vana vid, vilket gör Doros mobiltelefoner till perfekta verktyg för ändam2014-02-25vända innovativ mobil  vilket oro nu sittålet.

– Vi utvecklar vårt produkterbjudande inom telecare för att möta de förändrade behov i vardagen som ofta kommer i takt med ökad ålder. Genom att använda innovativ mobilteknik kan vi bidra med flera fördelar för användaren som ger ökad personlig trygghet och säkerhet, säger Caroline Noublanche, Vice President Marketing and Portfolio på Doro.

Doro kommer fortsätta arbetet med att utöka sitt ekosystem av hårdvaru- och mjukvarupartners för att erbjuda ännu fler uppkopplade hälsoenheter. Detta är en del av den övergripande strategin i att vara den mest betrodda partnern av telecare-lösningar för seniorer.

Telefon  0706 98 82 65, e-post camilla.nilsson@doro.com

• seniorer
  • seniormobil
  • seniortelefon
  • mobiltelefon

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974. Doro lanserade 2007 sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom kategorin. Doros produkter och lösningar finns i mer än trettio länder som spänner över fem kontinenter. I Doros utbud ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Doro skapar förutsättningar för fler att anamma ny teknik och är vinnare av flera internationella priser och utmärkelser för sin produktdesign och innovationer. Aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag och bolaget omsatte 1142,5 miljoner under 2013 (EUR 128,9 miljoner). Besök Doro på www.doro.com eller www.facebook.com/dorosverige.