Doro lanserar Liberto® 820 – en smartphone för en smart generation

Doro lanserar Doro Liberto® 820, en smartphone utvecklad för en generation som vill ta del av den digitala världen på sina egna villkor, utan att behöva kompromissa med funktionerna. Doro Liberto® 820 har en 8 megapixel-kamera, 4,5 tums skärm, är utrustad med hjälptjänsten My Doro Manager samt bär alla Doros designsignum som larmfunktion, högt och klart ljud, ergonomisk design och enklast möjliga gränssnitt.

Idag lanseras Doro Liberto® 820 på IFA-mässan i Berlin. Telefonen är designad från grunden av Doro och ger den som vill ta del av den digitala världen lite extra uppmuntran och support. Telefonen genomsyras av Doros DNA: enklast möjliga gränssnitt med stora ikoner på en stor och tydlig skärm, högt klart ljud och ergonomisk design med flera fysiska knappar. Telefonen är även utrustad med en guidefunktion som hjälper användaren att komma igång men även att utforska telefonens alla funktioner.

– Doro Liberto® 820 är utvecklad för dem som vill dra nytta av alla fördelar som en smartphone ger, men som kanske behöver lite extra hjälp och stöd längs vägen. Tillgång till exempelvis sociala medier och videosamtal gör det enklare och ännu roligare att hålla kontakten med nära och kära och Doro Liberto® 820 låter alla utforska dessa möjligheter i sin egen takt, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.

Doro Liberto® 820 kommer med My Doro Manager, ett system utvecklat för att på enklast möjliga vis underlätta installation och användning av telefonen. My Doro Manager består av två delar: en förinstallerad handledningsapplikation samt en assistans-app som utvalda familjemedlemmar eller vänner kan installera. Genom denna app går det att på distans justera funktioner som ljud och ljus, rekommendera appar till användaren och hjälpa till med att lägga till kontakter.Telefonen har också, som enda smartphone, en larmknapp på baksidan. En funktion som efterfrågas av seniorer i de undersökningar som Doro genomför.

– Vi har utvecklat Doro Liberto® 820 för att möta de behov som finns hos en befolkning som blir allt äldre. Vilket handlar både om att skapa trygghet i vardagen och att överbrygga den digitala klyftan genom att göra avancerade funktioner enkla och tillgängliga för alla, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.

Doro Liberto® 820 är Google-certifierad, vilket innebär att användaren har tillgång till över 1,2 miljoner appar via Google Play. Doro Liberto® 820 finns i tre färger: Svart/Silver, Vit/Silver, Pale Rose och finns tillgänglig i butik från och med början av oktober 2014.

Läs mer på www.doro.com/doroliberto820

Camilla Nilsson, marknadschef på Doro AB

För bilder och produktprover, vänligen kontakta:
Maja Petersson, Grayling
Telefon +46 739071513, e-post maja.petersson@grayling.com

• smart telefon
  • smartphone
  • seniortelefon
  • seniormobil
  • seniorer
  • mobiltelefon
  • enkel mobiltelefon
  • enkel
  • användarvänlig

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974. Doro lanserade 2007 sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom kategorin. Doros produkter och lösningar finns i mer än trettio länder som spänner över fem kontinenter. I Doros utbud ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Doro skapar förutsättningar för fler att anamma ny teknik och är vinnare av flera internationella priser och utmärkelser för sin produktdesign och innovationer. Aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag och bolaget omsatte 1142,5 miljoner (EUR 128,9 miljoner) under 2013. Besök Doro på www.doro.com eller www.facebook.com/dorosverige.