DAVID RIOS FRÅN SPANIEN ÄR VINNARE AV BARTENDERTÄVLINGEN DIAGEO RESERVE WORLD CLASS GLOBAL FINAL 2013

Den 9:e juli i Barcelona utsågs David Rios från cocktailbaren Jigger Cocktail & Disco Bar i Spanien till vinnare av Diageos prestigefulla bartendertävling WORLD CLASS BARTENDER OF THE YEAR 2013. David Rios tävlade mot 43 av världens bästa bartenders bland annat Emil Åreng från Rex Bar och Grill i Umeå.

David Rios från Spanien imponerade på juryn med sina innovativa drinkar. Som sin Gold Basque Punsch bestående av JOHNNIE WALKER® Gold Label Reserveä, Amer Picon, ananasjuice, grenadin och soda, garnerat med en apelsinskiva, stjärnanis och mynta. Davids signaturdrink bestående av KETEL ONE® vodka, jordgubbar smaksatta med Apero, sockerlag, kumquat och grapefruktjuice, äggvita och apelsinbitter visar på kreativitet och ett artisteri som gör honom till en bartender i världsklass.

Sedan hösten 2012 har nationella delfinaler pågått världen runt och totalt 44 bartenders har valts ut för att representera sitt land i den globala finalen ombord på det lyxiga kryssningsfartyget Azamara Journey i Medelhavet.  På plats har de fått möjlighet att tävla om titeln WORLD CLASS BARTENDER OF THE YEAR och därmed gå i fotspåren av bartendergiganter så som Salvatore Calabrese, Peter Dorelli, Dale DeGroff, Gary Regan, Julie Reiner, Hidetsugu Ueno, Arturo Savage, Steve Olson och Aristotelis Papadopoulos.

– Jag är jätteglad över att ha tilldelats titeln Diageo Reserve WORLD CLASS Bartender of the Year bland alla de exceptionella talanger jag tävlat tillsammans med den här veckan. Under hela min karriär har jag haft en stark passion för cocktails och jobbat för att skapa en unik upplevelse. Jag har denna vecka inspirerats av den otroligt höga standarden och ser fram emot det kommande året med resor, att träffa kollegor världen över och att fortsätta skapa unika upplevelser för mina kunder, säger David.

– Davidär en sann WORLD CLASS-bartender: Innovativ, kreativ, karismatisk och han har en stor passion för bartenderyrket. David kommer att få vara med om en spännande resa och kämpa för bartenderns hantverk genom att utbilda och inspirera nya talanger. David ger sig ut på en årslång global turné som ambassadör för DIAGEO RESERVE WORLD CLASS, där han får dela med sig av sin egen kunskap, sina färdigheter och tekniker, säger James Thompson, Managing Director för Diageo Reserve.

Svenska Emil Åreng från Rex Bar och Grill i Umeå har under veckan imponerat på både jury och kollegor och tog sig långt i tävlingen.

– Det har varit en otroligt inspirerande vecka. Jag har träffat kollegor från hela världen och upplevt nya tekniker och fått nya kunskaper. Jag är väldigt stolt över att ha tävlat mot Europas bästa bartenders. Det har varit några ganska intensiva dagar ombord, men resan har varit helt fantastisk, säger Emil Åreng.

Om Diageo World Class

World Class är ett event inom lyxindustrin där mixologtrender formas, barupplevelser skapas och hantverket hos bartenders fördjupas. World Class är ett globalt utbildningsprogram som investerar i bartenders och erbjuder en internationell plattform för att upptäcka de bästa bartendertalangerna över hela världen. Efter lanseringen 2009, har över 15 000 bartenders blivit inspirerade och utbildade tillsammans med några av världens finaste spritvarumärken som Ketel One® vodka, Grand Marnier likör, Ciroc® vodka, Tanqueray® No.TEN™ gin, Don Julio ® tequila, Zacapa ® rom, Singleton, Talisker och Cardhu single malt whisky och Johnnie Walker ® Gold Label Reserve ™ Blended Scotch Whisky, Johnnie Walker® Platinum Label Reserve ™ Blended Scotch Whisky och Johnnie Walker ® Blue Label ™ Blended Scotch Whisky.

För mer information om World Class, vänligen kontakta
Emma Foss på PR-byrån Grayling, emma.foss@grayling.com, tel: 0733 713 617

För mer information om Diageo, vänligen kontakta
Frida Nilsson, Corporate Relations Manager på Diageo, frida.nilsson@diageo.com,
tel: 0702 613 963

Om Diageo
Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor och Bushmills whiskey, Smirnoff, Cîroc och Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Please drink responsibly.