Dataföreningen Kompetens lanserar certifiering och utbildning av chefsarkitekter

Dataföreningen Kompetens utökar sitt utbud med den nya utbildningen Certifierad chefsarkitekt, där certifieringen DFK-CCA ingår. Det är en ledarskapsutbildning för dem som vill ta en ledarroll inom affärs-, verksamhets- och IT-arkitektur.

Certifierad chefsarkitekt är utvecklad i samarbete med Cordial Business Advisers, som också ansvarar för genomförandet. Dataföreningen Kompetens och Cordial Business Advisers har samarbetat framgångsrikt kring utbildningar sedan 2006, med till exempel Certifierad affärsarkitekt och Diplomerad programledare.

Sedan tidigare erbjuder Dataföreningen Kompetens certifierande utbildningar av bland annat IT-arkitekter, verksamhetsarkitekter och affärsarkitekter. Sammantaget har över 2.500 arkitekter certifierats, för vilka chefsarkitekt är ett nytt karriärsteg.

Utbildningen av chefsarkitekter är unik för Sverige.

– Arkitektrollerna ute på företag och förvaltningar har mognat och antalet verksamma arkitekter ökar konstant, säger Marie Ställvik Sandberg, som är vd för Dataföreningen Kompetens. Vi ser nu ett ökat behov av en ledarroll som kan ta ett övergripande ansvar för arkitekturarbetet i en verksamhet.

Programmet omfattar tolv dagar fördelade på sex tillfällen som avslutas med examination och certifiering. Tre huvudlärare och flertalet gästföreläsare håller i över 100 lärarledda timmar.

– En chefsarkitekt bör ha en god kompetens och erfarenhet inom affärsarkitektur, EA, IT-arkitektur, lösningsarkitektur och IT-infrastruktur. Men för att lyckas är det också avgörande att behärska rollen som chef och ledare, säger Christian Helgesson som är marknadschef och utbildningsansvarig på Cordial Business Advisers.

– Förmågan att kunna leda organisationens arkitekturarbete och få genomslag för arkitekturarbetet internt är av central betydelse för att uppnå bra resultat. En chefsarkitekt behöver därför kunskap om arkitekturstyrning och kommunikation, ekonomi och organisation samt hur ett stabilt ledningssystem etableras, fortsätter Christian Helgesson.

Kraven återspeglas i programinnehållet och certifieringen, som har tagits fram i samråd med en referensgrupp av verksamma chefsarkitekter. Referensgruppsmedlemmarna är:

• Kennet Samuelsson, chefsarkitekt, Skandia
  • Johanna Värild, chefsarkitekt, Saab Group
  • Daniel Lundberg, chefsarkitekt, If skadeförsäkring
  • Mats Lundeborg, chefsarkitekt, AMF
  • André Ekespång, chefsarkitekt, TUI Nordic/Fritidsresor
  • Max Fischer, chefsarkitekt, Nordea
  • Helena Leijonklou, koncernarkitekt, Skatteverket

Målgrupp för Certifierad chefsarkitekt är chefsarkitekter eller personer som står inför att ta denna roll.  Det kan till exempel vara affärsarkitekter, Enterprise- eller verksamhetsarkitekter, IT-arkitekter, lösningsarkitekter eller andra liknande roller inom EA-teamet samt konsulter inom EA-området eller andra med en strategisk roll inom arkitektur- och IT-området.

Första kurstillfället startar 4 november 2013.

Mer information om Certifierad chefsarkitekt finns på http://dfkompetens.se/chefsarkitekt.

Marie Ställvik Sandberg, vd, Dataföreningen Kompetens
E-post: marie.s@dfkompetens.se

Christian Helgesson, marknadschef och utbildningsansvarig, Cordial Business Advisers
E-post: christian.helgesson@cordial.se

Om Cordial Business Advisers
Vi på Cordial är managementrådgivare som engageras av att överbrygga gapet mellan strategier och strukturer. Vi hjälper våra kunder att analysera, innovera och realisera affärsmodeller för flexibilitet och maximalt kund- och aktieägarvärde.

Sedan starten 2001 har Cordial framgångsrikt arbetat tillsammans med företag och organisationer i en rad branscher. Bland våra uppdragsgivare märks stora internationella koncerner, medelstora tillväxtföretag och riskkapitalbolag.

Som rådgivare berikar vi våra kunder genom att skapa förutsättningar för dem att växa och utveckla sin affär. Det har gjort oss ledande inom affärsmodeller och affärsarkitektur – som rådgivare, arbetsgivare och utbildare.

• affärsutveckling
  • certifierande utbildning
  • certifiering
  • dataföreningen kompetens
  • utbildning
  • verksamhetsutveckling
  • vidareutbildning

Om Dataföreningen Kompetens
Dataföreningen Kompetens erbjuder ett brett utbud av vidareutbildningar för IT-verksamma, verksamhetsledare och affärsutvecklare. Vi möter målgruppernas behov av kompetensutveckling genom att sammanföra dem med marknadens främsta experter.

Exempel på utbildningsområden är affärsutveckling, IT-governace, programledning, projektledning, agila modeller och metoder, processorientering, informationsmodellering, informationssäkerhet, kravanalys, upphandling, test och förvaltning

Varje år genomför Dataföreningen Kompetens cirka 150 utbildningsaktiviteter med över 3.500 deltagare. Bolaget omsätter cirka 50 miljoner kronor per år och räknas som en av de största inom marknadssegmentet. Dataföreningen Kompetens (DF Kompetens AB) är ett dotterbolag till Dataföreningen, en oberoende intresseorganisation för IT-verksamma.