TRINE lanserar investeringsskydd tillsammans med GP Batteries

TRINE lanserar investeringsskydd tillsammans med GP Batteries

Som första företag går nu GP Batteries in och backar TRINE Shield, det skyddsnät som TRINE utformat för att reducera riskerna för vanliga människor som vill gå in i solenergi där det gör som mest nytta.

TRINE Shield är ett skyddsnät som gör att småsparare och andra investerare kan känna ökad trygghet när de investerar i ett projekt. TRINE Shield tillåter TRINE att rädda crowd-investerarnas insatser om mot förmodan ett projekt de investerat i skulle gå omkull.

GP Batteries supportar TRINE genom investering i Trine Shield skyddsnätet. Detta minskar risken för investeraren och gör det möjligt att återinvestera i ett annat projekt. TRINE Shield är avgörande för att erbjuda bättre villkor till lokala entreprenörer, öka mängden kapital som går till solenergi och minska risken för småsparare som vill att deras pengar ska göra skillnad i världen.

“Deras investering i TRINE Shield skapar hävstång genom att reducera risken för privatinvesterare och jag ser fram emot en lång relation med det fantastiska teamet bakom GP Batteries”
- Sam Manaberi, VD och grundare av TRINE

GP Batteries har i samband med investeringen i TRINE Shield också gått in som Project Supporter för projektet Sibanga, Kenya. Det innebär att de kommer matcha de investeringar som görs fram tills projektet är fullt finansierat.

”GP Batteries går in och investerar i TRINE, för att vi ser den perfekta matchen mellan vår vision Greener and Safer Life och TRINE:s ‘People, Planet, Profit’. Att vi också driver teknikutvecklingsprojekt med uppladdningsbara batterisystem, där solpaneler är en viktig del, gör ju det än mer som " the perfect match".”
- Stefan Rundeus, GP Batteries

TRINE kommer framöver ta in kapital till TRINE Shield från företag och institutionella aktörer som delar dess gemensamma vision.

För mer information, kontakta:
Hanna Lindquist
Communications & Growth Manager, TRINE
hanna@jointrine.com

Angelica Johansson
Brand Sales Manager, GP Batteries
ajo@gpbmnordic.se

Om GP Batteries
Sedan laddningsbara batterier introducerades på marknaden har GP Batteries fokuserat marknadsföring på klimatsmarta batterier och idag är vi världsledande inom kategorin. Under åren har även LED-belysning blivit en viktig del i vår produktportfölj, där vi fokuserar på det mest miljövänliga alternativet. Greener solutions är vår viktigaste drivfjäder och partnerskapet med TRINE faller helt i linje med vår vision om en mer energismart värld. Nu investerar GP Batteries i skyddsnätet TRINE Shield för att göra investeringar tryggare för vanliga människor och går samtidigt in i projektet Sibanga, Kenya.

Om TRINE
Sedan lanseringen av plattformen 2016 har TRINE finansierat 8 solenergi-projekt med hjälp av drygt 500 investerare. Utöver vanliga crowd-investerare har samarbeten med aktörer såsom Fortum, Telge Energi och Department for International Development (UK) varit viktiga för att nå ut bredare men framförallt öka den totala impacten. Att tillsammans med GP Batteries lansera första versionen av TRINE Shield är ett steg mot att göra etiska investeringar enklare, tryggare och mer effektfulla.

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entreprenörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.