Offensiv satsning i LumenRadio skapar förutsättningar för att bli världsledare.

Offensiv satsning i LumenRadio skapar förutsättningar för att bli världsledare.

LumenRadio har genom en riktad nyemission tagit in nytt kapital, vilket borgar för en tillväxt till såväl nya branscher som nya geografiska marknader. Chalmers Ventures via Chalmers Innovation Seed Fund samt Almi Invest har investerat tillsammans med Latour Industries AB, som går in som ny delägare.

– Vi tror starkt på LumenRadio, teamet och dess patenterade teknologi. Deras unika tillförlitliga trådlösa radiokommunikation är bevisad genom att ha tagit en marknadsledande position inom belysning till underhållningsbranschen där man har väldigt höga krav på säker kommunikation. Allt fler branscher efterfrågar uppkopplade produkter, men ställer höga krav på säker och pålitlig radiokommunikation för att gå över till trådlöst. Det gör att det finns riktigt goda möjligheter för LumenRadio att växa och ta en världsledande ledande position inom området, säger Håkan Krook, fondförvaltare på Chalmers Ventures.

LumenRadios trådlösa radiokommunikation är baserad på flera patent. Under 2015 lanserade bolaget en ny plattform vilken riktar sig mot en bredare marknad såsom industri- och fastighetsautomation.

– Genom att vi tagit in nytt kapital kan vi nu accelerera vår tillväxtresa. Det gör att vi snabbare kan komma ut med vår teknik till nya geografiska marknader och andra branscher än tidigare. Vi kommer nu att bygga upp en omfattande internationell sälj- och marknadsorganisation, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio och fortsätter:

– Vidare kommer vi att öka satsningarna på forskning och utveckling för att ta en världsledande position inom tillförlitliga trådlösa nätverk för de absolut mest affärskritiska tillämpningarna.

Genom nyemissionen förstärks ägarstrukturen genom att Latour Industries går in som delägare.

– Det känns givetvis roligt att Latour vill satsa på vårt bolag. De har tidigare arbetat med företag som genom deras medverkan har lyckats växa internationellt. Vi ser att Latour Industries är en partner som kan ge ett viktigt stöd, säger Alexander Hellström.

För ytterligare information kontakta:

Håkan Krook, Fund manager på Chalmers Ventures, 0708-99 04 61, hakan@chalmersventures.com

Alexander Hellström, VD på LumenRadio, 0703-77 24 15, alexander.hellstrom@lumenradio.com

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entrepreneörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.

LumenRadio

LumenRadio är en global partner inom trådlös kommunikation. De har lett den trådlösa utvecklingen inom belysningsindustrin och erbjuder nu lösningar även för Internet of things och M2M (maskin-till-maskin-kommunikation). Deras patenterade teknik ger oöverträffad tillförlitlighet för de mest affärskritiska applikationerna. LumenRadio guidar sina kunder genom processen att skapa smarta och uppkopplade produkter för att göra dem till vinnare i den digitala världen.