Nu söker vi hushåll till Minimeringsmästarna 2017!

Nu söker vi hushåll till Minimeringsmästarna 2017!

Vi söker nu tävlingsdeltagare som vill satsa lite extra på miljön genom att på olika sätt minimera sitt hushållsavfall under ett år. Alla är välkomna att söka alltifrån familjer, pensionärer till studenter.

Under ett år med start i mars 2017 kommer tävlingsdeltagarna att utmanas på olika sätt till att minska sitt avfall. Deltagarna kommer få ta del av inspirerande föreläsningar med olika teman såsom hållbar konsumtion, avfallshantering, matsvinn, återvinning av textiler, kemikaliebanta din vardag och kollaborativ konsumtion och elektronik med mera. Utifrån dessa ämnen kommer deltagarna att utmanas vilket kan innebära köpstopp, dela verktyg med grannen, bytesdagar, mathantering osv.

AVFALLSMINIMERING – DET DU INTE SKAFFAR BEHÖVER DU INTE SLÄNGA

Varje år genererar den genomsnittliga boråsaren 420 kilo hushållsavfall. I hushållsavfallet ingår grovavfall och kärl- och säckavfall (brännbart och matavfall).När vi minskar avfallsmängden får vi miljövinster i form av lägre energibehov, mindre utsläpp av växthusgaser och tär mindre på jordens resurser. Sopsortering ska inte förväxlas med avfallsminimering då sopsortering inte innebär att den totala mängden avfall minskar. Avfallsminimering är sådant som vi kan göra i förebyggande syfte innan avfallet uppstår.

Minimeringsmästarna genomfördes 2015 och de lyckades minska sina avfallsmängder med 50%!

Nu söker vi nya deltagare som vill utmana sig själva och samtidigt får du lära dig mer om miljöpåverkan och avfallsminimering samtidigt som du tävlar om fina priser, sparar pengar, lär känna nya människor och har riktigt roligt på vägen!

INTRESSERAD?Anmäl dig eller din familj till Linda Svedensten, linda.svedensten@borasem.se alt mobil 0729-76 60 55

Bakom projektet står Ale kommun, Borås Energi och Miljö, Framtiden-Göteborg stad, Härryda kommun, Lerum kommun, Tjörn kommun och Öckerö kommun. Arbetet koordineras av Göteborgsregionens kommunalförbund, GR med stöd från Västra Götalandsregionen.