Foto: istockphoto

Timrå slåss om fabrik för smarta muggar

En smart pappmugg kan göra miljarder plastlock onödiga. Nu coachar BizMaker entreprenörerna som letar placering för sin pilotfabrik. Och Timrå är en av tre aktuella orter.

I början av maj träffade BizMakers affärsrådgivare Matts Nyman, Maria Wiik och Anna Nordlander en startup med en ovanligt stark innovation i bagaget:

En patenterad variant av engångsmugg i papp för exempelvis kaffe där muggen viks och automatiskt blir till ett lock. Produkten är både hållbar och komposterbar, därmed blir locken av plast till take away-muggar onödiga.

Och det är inga små volymer det handlar om.

- I hela världen används varje år 600 miljarder muggar för hot drinks med plastlock. Då varje lock väger tre gram handlar det om närmare två miljoner ton mindre plast, säger Matts Nyman, chef för affärsutveckling på BizMaker.

Eftersom locken görs av hållbar skogsråvara i stället för oljebaserad plast är miljövinsterna stora.

BizMakers uppgift är att hjälpa entreprenörerna att hitta ett optimalt produktionssätt och få ut produkten på marknaden. Intresset från flera stora kaffekedjor är redan stort, enligt Matts Nyman.

Entreprenörerna, som vill vara anonyma i det här skedet, ser stora fördelar med samarbetet med BizMaker.

- Vi är otroligt tacksamma över dem hjälp vi får från BizMaker. Så många fantastiska människor och otroligt träffsäker kompetens på samma ställe är som en dröm för oss, säger de.

Även om "muggen" är patenterad väntas den bli kopierad av konkurrenter. Därför gäller det nu att bygga en testanläggning för produktionen så snabbt som möjligt. Och där står valet står mellan Timrå, Strömsbruk och Norrköping.

- Självklart hoppas jag att det blir Timrå. Det är oerhört roligt att vi lyckas attrahera den här typen av startups till vår region, säger Matts Nyman.

Under dagen genomfördes besök hos fyra företag för att titta på lokaler samt ett möte med representanter för Timrå kommunAlmi och Norrlandsfonden.

- En sådan här företagsetablering skulle vara mycket positiv för oss. Den bevisar att Timrå har stor attraktionskraft och är en bra kommun att driva företag i, säger Christian Söderberg, näringslivschef på Timrå kommun.

Med på BizMakers workshop med entreprenörerna var även representanter för skogsbranschen, bland andra Holmen.

- Entreprenörerna pitchade sin idé med full energi för oss i höstas och sedan dess är vi med och stöttar killarna på deras resa. Om några innovatörer kan lyckas med det här så jag övertygad om att det är de, säger Stefan Söderberg, försäljningschef på Holmenägda Iggesund Paperboard.

Kontakt:
Matts Nyman, affärsområdeschef BizMaker
070 604 00 52, matts.nyman@bizmaker.se

Stefan Söderberg,försäljningschef Iggesund Paperboard
070 276 77 26, stefan.soderberg@iggesund.com

Christian Söderberg, näringslivschef Timrå Kommun
070 235 51 51, christian.soderberg@timra.se

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.

Matts Nyman

Verkställande direktör 070 604 00 52