KLUBBKIDS PÅ SPRITMUSEUM

Det finns människor som förändrar rum. Människor vars närvaro tycks avgöra allt. Du har mött dem, dethar vi alla någon gång i vårt liv. De där personerna som dyker upp på en hemmafest, i en bar, på ennattklubb och får allt att hända. Människor som bär på den där energin, som får oss att dansa mer, drickamer – försvinna in i natten. En gång i tiden kallades de shamaner – vi kallar dem klubbkids.

Klubbkids är en visuell och interaktiv utställning i nattklubbsmiljö. Den tar ett grepp om Stockholmsnöjesliv under de senaste 150 åren och lotsar besökarna genom nattlivet och klubbkulturen med musik,droger, sex, kriminalitet, drinkar. I utställningen får vi lära känna klubbkidsen som var navet i sin tidsuteliv, på en resa genom olika tidseror i Stockholmsnatten. Några av de som vi får möta är; Kattgreven, Jonny Bode, Monica Zetterlund, DJ Sydney, Madame Kerstin, Alexandra Charles, Mats och Moa, MatsHinze, Sanna La Fleur och Makode Linde.

- När Berns öppnade var det starten för Stockholms nöjesliv. Därför tyckte vi att 150-årsjubileumet var ettbra tillfälle att belysa nöjes- och nattlivet i Stockholm och är glada över att stötta Spritmuseum i dennautställning, säger Yvonne Sörensen Björud, vd Berns.

- För Spritmuseum, som öppnade i nya lokaler på Djurgården i Stockholm för drygt ett år sedan, är tematperfekt, säger Ingrid Leffler museichef. Klubblivet är ett spännande ämne som vi inte utforskat tidigare ochvi kommer utöver utställningen även att anordna provningar med drycker som spelat roll under de senaste150 åren.

Ofta har utelivets huvudkaraktärer setts ner på, men festen har alltid behövt dem; ledarna, magikerna. Desom har lotsat oss på resan, eller festtåget, mot det okända. De har funnits i alla tider: shamaner,libertarianer, klubbkids. De har uppstått i olika förklädnader, men deras talang har förblivit densamma –som vägledare till nuet. Deras konst har lämnat få spår, deras liv få ting. Deras verk har varitförgängligheten. Det är också däri själva skönheten i deras konst ligger, inte att bevara eller att minnas –utan att vara där.Utställningen ”Klubbkids under 150 år” startar den 11 oktober på Spritmuseum i samarbete medBerns.

Utställningen bygger på ett koncept som idébyrån EGG utvecklat tillsammans med Spritmuseum.För mer information kontakta:

För mer information kontakta:

Daniel Ogalde, PR-ansvarig på Berns.

daniel.ogalde@berns.se

Helen Ericsson Sandelund, presskontakt Spritmuseum.

helen.ericsson@spritmuseum.se

Heléne Airijoki, presskontakt Micael Bindefeld AB.

helene.airijoki@bindefeld.se

verksamheten med sig en fantastisk historia.  Här har människor från världens alla hörn träffats för att uppleva banbrytande konst, mode, musik, mat, design och mycket mer. Huset rymmer restaurangerna Berns Asiatiska, Berns Bistro & Bar, Berns Hotel, festvåningar, nattklubben Berns Gallery 2.35:1 och en legendarisk konsertscen. Under 2013 firar Berns sitt 150-årsjubileum och har som ett första steg öppnat ett nytt townhouse i Stockholm - Nosh and Chow. Verksamheten är en del av Stureplansgruppen.