Nu finns den svenska versionen av BREEAM på marknaden – BREEAM-SE är här!

Nu finns den svenska versionen av BREEAM på marknaden – BREEAM-SE är här!

Miljöcertifiering av fastigheter skall ses som ett verktyg för att få fastighetsbranschen att minska sin miljöpåverkan och på så sätt skapa ett mer hållbart samhälle. Genom att använda ett miljöcertifieringssystem uppnås förutom en byggnad med lägre miljöpåverkan även en mer välstrukturerad och kostnadseffektiv byggprocess.

BREEAM är i grunden ett brittiskt certifieringssystem för fastigheter som omfattar bland annat ekologi, energi, transporter, material och innemiljö som funnit sedan 1990. Allteftesom användningen av systemt har spridit sig utanför Storbrittaniens gränser har BREEAM utvecklats från att vara ett nationellt certifieringssystem till att bli ett internationellt system. BREEAM har varit förebild för flera andra miljöcertifieringssystem runt om i världen och är ett av de mest använda med mer än en miljon registrerade byggnader och över 200 000 certifierade byggnader.

Det har länge funnits ambition att utveckla en svensk version av BREEAM för att på så sätt öka användandet av miljöcertifieringssystemet i Sverige. Under ett antal år har systemet därför anpassats och utvecklats för den svenska marknaden och systemet har också testats på pilotprojekt. Den nya svenska verisonen, BREEAM-SE, är på svenska och hänvisar till svenska branschstandarder och byggnormer. Dessutom innehåller BREEAM-SE ytterligare krav hämtade främst från det svenska miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad. Dessa är inkluderade i BREEAM:s fokusområden:

•  Ledning

•  Hälsa och innemiljö

•  Energi

•  Transport

•  Vatten

•  Material

•  Avfall

•  Mark och ekologi

•  Föroreningar

Förutom den svenska nationella versionen av BREEAM finns även nationella versioner i Norge, Holland och Spanien.

Vid nyregistrering av BREEAM-projekt i Sverige kommer framöver enbart den svenska versionen gälla för kontors-, handels- och industribyggnader.  Fortsättningvis kommer byggnader certifierade med BREEAM-SE att kunna jämföras med såväl med byggnader som är certifierade med BREEAM-INTERNATIONAL och  andra nationella BREEAM-certifieringar.

Maria Skarrie

Bengt Dahlgren har fyra certifierade BREEAM-SE Assessorer i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Aktuella projekt där Bengt Dahlgren är BREEAM-Assessor eller är delaktig i:

Korphoppet 5, Stockholm: BREEAM Assessor, BREEAM-SE, rivning inför nyproduktion handel, byggherre Fabege AB

Uarda 1 hus C, Stockholm: BREEAM Assessor, BREEAM-SE, nybyggnad av kontor, byggherre Fabege AB

Farao 14, Stockholm: BREEAM Assessor, BREEAM-SE,  nybyggnad av kontor, byggherre Fabege AB

Lyckholms, Göteborg: BREEAM Assessor, BREEAM-SE, nybyggnad av kontor, byggherre PEAB

Piastow Office Center, Polen: BREEAM Assessor, BREEAM International, nybyggnad av handel och kontor, byggherre Realkapital Szczecin

Triple Tower, Göteborg: VVS-projektering, BREEAM Bespoke, ny- och tillbyggnad hotell, byggherre Svenska Mässan Stiftelse

Kontaktuppgifter:

Stockholm – Sandra Holmström; sandra.holmstrom@bengtdahlgren.se

Malmö – Björn Hermansson; bjorn.hermansson@bengtdahlgren.se

Göteborg –   Maria Perzon; maria.perzon@bengtdahlgren.se

Maria Skarrie; maria.skarrie@bengtdahlgren.se

eller via vx 0770-82 25 00

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.