Hemköp sätter hälsan i centrum – hjälper kunderna till sunda alternativ

Hemköp gör det enklare och tydligare att bli förstahandsvalet för kunder som vill handla nyttig mat. Från den 26 april möts kunderna av ett ”nytt” Hemköp, där produkter med nyttiga mervärden är tydligt utmärkta. – 7 av 10 konsumenter vill handla mer hälsosamt. Samtidigt tycker 4 av 10 att butikerna är dåliga på att märka ut hälsosamma val* . Mot den bakgrunden är det självklart för oss att hjälpa kunderna att hitta hälsosam mat, säger Per Granqvist, affärsutvecklare på Hemköp. Hemköps nya profil är tydlig för alla besökare och består bland annat av: - Skyltning av hälsosamma val och förslag på ersättningsprodukter samt receptförslag - Mängder av tips i butikerna om nyttiga tillagningssätt - Hemköps nya gröna utropstecken kommer vara symbolen för hela hälsosatsningen och innefattar b la nyttiga tips och recept samt är en övergripande vägledning för kunden att hitta de hälsosammare alternativen - Nyckelhålsmärkta produkter lyfts tydligare fram i butiken - Hemköp samarbetar med en mängd hälsoleverantörer och kommer aktivt att arbeta med dem som främjar hälsofrågan i form av nya hälsoprodukter eller nyttigare alternativ - För att hjälpa kunderna att hitta rätt även bland Hemköps egna produkter, introduceras ”Hemköp Nyttiga”, ett prisvärt hälsosortiment - För att kunna ge stöd åt hälsointresserade kunder har all personal inom Hemköp utbildats i grundläggande kost- och hälsofrågor. I varje butik finns hälsoansvariga som förenas i ett nätverk för att utbyta erfarenheter och få återkommande utbildning Hemköps hälsosatsning präglas av långsiktighet och handlar om balanserad kost, väsensskild från alla populistiska dieter. Satsningen bygger på upplysning utan pekpinnar och även fortsättningsvis kommer mindre nyttiga produkter att finnas i utbudet. Hemköp har en långsiktig ambition att bli den bästa butiken där det är lättast att handla nyttig mat och kommer i några butiker även att testa godisfri kassa. – Trots att det kommer ut en kokbok om dagen i Sverige står vi handfallna inför urvalet när vi väl ska handla. Våra tio vanligaste rätter är vad flertalet av oss äter till vardagsmiddag - vilken onödig brist på fantasi! Att bredda vår kostrepertoar ger inte bara mer matglädje utan hjälper oss att hitta nyttigare och roligare alternativ, säger Stephan Rössner, professor vid Karolinska Institutet. Hälsosatsningen har sitt ursprung i Hemköpsbutiken i Torpa utanför Vänersborg.Butiken är en av testpiloterna av en godisfri kassa, de har kampanjer med gratis frukt till barn och bjuder in till en kundpanel med hälsofokus. * Uppgifter från Temo-undersökning med över 1000 intervjuer i april 2006. För ytterligare information kontakta Per Granqvist, affärsutvecklare på Hemköp, Tfn 08-553 999 36, per.granqvist@hemkop.se Maria Strömbäck, informationsansvarig på Hemköp, Tfn 08-553 99 23, maria.stromback@hemkop.se Foton och logotyper kan laddas ner från www.axfood.se. Hemköp är butikskedjan för matintresserade människor där det ska vara enklast att handla hälsosam och nyttig mat. Det breda sortimentet, tonvikten på färskvaror och personlig service är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 9 miljarder kronor och finns på mer än 160 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 240 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.