Phonera bygger nytt Datacenter i södra Stockholm

Phonera närmar sig full beläggning i sitt befintliga Datacenter i Stockholm och startar nu bygget av ytterligare ett energieffektivt och driftsäkert Datacenter. Anläggningen har varit planerad en längre tid. Men istället för att bygga i Hammarby Sjöstad så blir det nya Datacentret på 2200 kvm lokaliserat till Sätra i södra Stockholm med planerad driftstart till oktober 2011.

-        Detta är en naturlig utveckling för oss men även en efterlängtad satsning för våra kunder och marknaden då vi närmar oss full beläggning i vårt befintliga Datacenter i Stockholm. Det är också med stolthet vi kan erbjuda marknadens mest energieffektiva Datacenter och pålitliga säkerhetslösningar som svarar upp mot framtidens driftbehov. Det säger Robert Kjellberg, Affärsområdeschef Phonera Managed Services.

Phoneras nya Datacenter i Sätra erbjuder följande:

• High-density rack med ett extremt högt effektuttag som erbjuder kapacitet upp till 30 kW per rack
    • Egen ”svit”, ”bur” eller enskilda rack i delad zon
    • Tillgång till arbetsplats för kunder med fri Internetuppkoppling
    • Galvaniskt separerade elsystem med 2N-redundans inklusive separata transformatorer, ställverk och UPS i varje system
    • Reservkraft i form av dieselaggregat för respektive elsystem, vilket borgar för fortsatt drift vid eventuellt strömavbrott
    • Redundant kylsystem
    • Frikyla, 95 % av årets timmar ger bättre driftekonomi
    • Avancerat släcksystem med samplande rökpartikelsensorer för bästa brandskydd
    • Biometriskt passagesystem med åtkomst 24/7/365
    • Hög områdessäkerhet med videoövervakning och standardiserade industristaket
    • Övervakningslarm direktkopplat till larmbolag
    • Redundanta fibervägar
    • 10 minuter från Stockholm centrum, goda förbindelser

Phonera erbjuder Colocationtjänster för de mest krävande kunderna inom Hosting som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät med en kapacitet på upp till 10Gbit/s. Men även till kunder som ser outsourcing som ett kostnadseffektivt och skalbart alternativ till att investera i egen driftsmiljö. Phoneras anläggningar håller en mycket hög nivå på elförsörjning, kylsystem, säkerhet och brandskydd. Inom produktområdet Colocation erbjuder Phonera en mängd olika tilläggstjänster, exempelvis backup, lastbalansering, lastdelning, brandväggar och olika säkringslösningar.

Med Hosting från Phonera kan kunderna ta del av it-drift i den senaste teknologin inom datacenters med full redundans och avbrottsfri kraft, kyla, skalskydd, kommunikation samt dygnet-runt-bevakning. Phonera levererar tillgänglighet, säkerhet och prestanda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Phoneras datacenter är byggda med den allra senaste teknologin för att minimera effektförlusterna (i UPS:er, transformatorer, kylare etc) och erbjuder därmed en miljövänlig driftsmiljö.

För ytterligare information kontakta:

Robert Kjellberg, Affärsområdeschef Phonera Managed Services

Mobil: 0720-65 03 00                   E-post: robert.kjellberg@phonera.se

www.phonera.se

• availo
  • colocation
  • phonera
  • robert kjellberg
  • datacenter
  • co-location
  • hosting

PHONERA AB (publ) fokuserar på två kärnaffärer riktade mot enbart företag och är organiserat i två dotterbolagskoncerner – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke och helägt dotterbolag inom Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com