Ny webbprestandalösning för SF Bio gav en problemfri julrusch och nytt besöksrekord

Få sajter har så extrema besökstoppar som vi. Denna jul hade SF.se  som mest 170.000 sidvisningar per timme eller  1.713.601 sidvisningar  per dygn ( nyårsdagen), vilket är mer än dubbelt mot en vanlig helgdag .Många av bokningarna koncentreras till några få timmar runt en föreställning. Man ska också komma ihåg att som en publik webbplats med affärskritiskt innehåll har vi alltid ögonen på oss.

Därför har det varit en rejäl utmaning att hitta en stabil lösning. Det har helt enkelt inte funnits några enkla standardlösningar för denna typ av problem. Nu känns det bra att vi gick grundligt tillväga att med att lasttesta och konfigurera en lösning för optimal prestanda.

Sidvisningsrekordet, jämna och bra svarstider och den höga tillgängligheten under julens tuffa förhållanden är för mig ett kvitto på styrkan i att jobba med Apicas metoder”, säger Lowe Westlund, IT-chef på SF Bio.

Om den tekniska lösningen – Apica WebOverload

Apica WebOverLoad™ levererar prestandaoptimering av webbsidor samt skyddar webbplatsen mot överlast med en unik kö-funktion. Apica WebOverLoad™ levereras som en molntjänst av fristående "väntesidor" där användare över en förutbestämd gräns, som fastställts genom lasttest, kan köas upp i avvaktan på att belastningen på huvudsajten når hanterbara nivåer. Därmed optimeras den möjliga genomströmningen av besökare till webbplatsen. Apicas lösning körs på separata högkapacitetsnät och hanterar mer än 50.000 samtidiga användare per minut. Tjänsten kan integreras med alla publika webbsajter.

Vår styrka är att vi levererar Apica WebOverload™ som en komplett tjänst för att optimera och skydda en affärskritisk webbplats. I tjänsten ingår expert-konfigurering av lastbalanserare / Netscaler, olika cache- och sessions-värden, lasttest av maximalt antal samtidiga användare samt aktiv övervakning av sessioner och svarstider under drift .

Ett bevis på effektiviteten i Apicas prestandatjänster är att Overload-delen, med omstyrning till väntesida, bara aktiverades korta stunder under julhelgen trots dubblerad trafik.

Overload-funktionen fungerar som ett skydd för att garantera maximal tillgänglighet och förhindra att sajten går ned oavsett last”, avslutar Sven Hammar, VD Apica.

Ny webbprestandalösning för SF Bio - Läs nyheten på vår hemsida

Om SF

SF Bio AB är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 7 orter i Norge med närmare 39 000 fåtöljer i 292 salonger.  På SF Bio görs drygt 11 miljoner biobesök per år.

SF Bio sysselsätter ca 1 000 personer och omsättningen på årsbasis är 1 100 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio byggt 27 nya biografer med 231 salonger och 27 659 fåtöljer

Informationschef

Thomas Runfors
thomas.runfors@sf.se

IT-chef

Lowe Westlund
lowe.westlund@sf.se

www.sf.se

• web overload
  • julrusch
  • överlast
  • stresstest
  • webbprestanda
  • svarstid
  • svarstider
  • webblast

“Excellence in Web Performance” är Apicas motto när företaget testar, analyserar, övervakar och förbättrar webbprestanda (web performance). Kunder med högsta möjliga webbprestandamål använder Apica OverLoad™, Apica LoadTest™ och Apica WebPerformance™ för att lasttesta applikationernas maxkapacitet och övervaka deras dagliga webbprestanda. Produkterna i Apica WebExcellence™ Suite finns tillgängliga som “Software as a Service”. Apica grundades 2005 och har huvudkontor i Solna samt försäljningskontor i Storbritannien och USA. Kunder är bland andra Apoteket, Sergel Kredittjänster, SMHI, TV4, Krisberedskapsmyndigheten, Avanza och Posten/Strålfors & DN.se Apicas partners är bland andra EPiServer, Polopoly, Citrix , CDG Europe, Logica TietoEnator, Steria, Kerfi, Qbranch och Basefarm.

John Ekman
john.ekman@apicasystem.com