Apica lanserar ny version av lasttestportal för storskaliga prestandatester

Apica lanserar en ny version av den kraftfulla lasttestportalen Apica LoadTest Portal med ett nytt lasttestrekord på 29 GB/s syntetisk last

• Apica LoadTest effektiviserar testning, rapportering och har utökat on-demand -kluster
  • Den nya versionen av Apica LoadTest portal är nu fullt integrerad med Apica ProxySniffer, lasttestverktyg för maximal skriptflexibilitet

Eurostar 2013, Göteborg, Sverige – 8e november 2013 – Apica, Nordens ledande företag inom lasttester, prestandaanalyser och övervakning av webbplatser, molntjänster och mobilaapplikationer, lanserar idag en ny version av Apica LoadTest Portal, som kommer att bli tillgänglig i november 2013. Portalen är nu integrerad med Apica ProxySniffer - ett avancerat, kraftfullt lasttestverktyg, vilket gör det enkelt för utvecklare och IT-ansvariga att planera test, sätta upp skript lokalt i Apica ProxySniffer som sedan kan utföra lasttester på upp till två miljoner samtidiga användare med hjälp av molnbaserad infrastruktur. Resultaten visar exakt hur många besökare en applikation kan hantera, resultatet analyseras sedan för att eliminera flaskhalsar och få en verklig bild av hur webbplatsen kommer att prestera under olika förhållanden av belastning.

Dagligen händer det att media publicerar nyheter om e-handlare, ledande IT-företag och myndigheter som har prestandaproblem. När dessa webbplatser går ned, går funktionen av webbplatsen ned.  Vad är kostnaden för dålig applikationsprestanda? Finns det flaskhalsar som kan försämra prestandan eller ännu värre – göra att hela webbplatsen går ned? Vad är webbplatsens och applikationernas maxkapacitet? Är applikationerna optimerade för att klara förväntad belastning?

Apicas lasttestplattform erbjuder en hel rad testmöjligheter med flexibel prissättning och licensiering för enskild användares behov, från enstaka projekt till löpande storskaliga tester. Lasttesterna kan utföras lokalt bakom en brandvägg, via On-demand-kluster som AWS datacenter, HP, Google Compute Engine, Rightscale, Rackspace eller från Apicas globala nätverk med över 50 virtuella och fysiska platser världen över.

Nya funktioner av den kommande releasen av lasttestportalen inkluderar:

• Full integration med testverktyget Apica ProxySniffer
  • Integration med det populära, open source-skriptverktyget Selenium
  • Förenklad testning och rapportering
  • Privata och globala on-demand-lasttestkluster
  • Klusteralternativ för höga storskaliga test
  • Client side monitoring via riktig webbläsare under test från en av 150 monitoreringsagenter världen över.

"Explosionen av webb och mobil användning har skapat en hel del problem när det gäller lastkapacitet, applikationsprestanda och tillförlitlighet för många webbplatser. Testning, skalning och att vara redo för extrema trafiktoppar är avgörande för ett webbaserat företag. Vår nya version av Apica LoadTest förenklar testning, effektiviserar flaskhalsanalyser som utgör grunden för optimerade och stabilare webbplatser och applikationer.”, säger Sven Hammar, VD på Apica.

Apica kommer att vara utställare under EuroStar Conference 2013 i Göteborg, monternummer #24 och även vara en del av Test Lab. Test Lab är ett perfekt tillfälle för EuroStars besökare att prova Apicas prestandaverktyg. Apica ger EuroStars besökare direkt access att testa den nya versionen av Apica LoadTest Portal och Apica ProxySniffer, ett avancerat lasttestverktyg för att skapa storskaliga test upp till flera miljoner av simulerade användare.

• stresstester
  • prestandatest
  • apica loadtest

Företaget har huvudkontor i Stockholm samt ca 300 mätpunkter i Norden, Europa och Usa. Apica har utöver detta fler än femtio testcentra i USA, Asien, Europa och Sverige som tillsammans kan generera lasttester på totalt mer än en miljon samtidiga besökare till en webbsajt.

Apica grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Sven Hammar är VD. Bland kunderna återfinns flera stora svenska företag och myndigheter. Se www.apicasystem.com