Svensk-nederländskt initiativ ska skapa levande städer

Arkitekter och stadsplanerare från Sverige och Nederländerna har inlett ett samarbete för att skapa levande och hållbara städer. Det första projektet är att utveckla Kista i västra Stockholm – bland annat genom ökat fokus på färg. AkzoNobels designchef Per Nimér är en av nyckelpersonerna.

På nederländska ambassaden i Stockholm samlades under onsdagen drygt 50 arkitekter, samhällsplanerare och andra stadsutvecklare till ett seminarium om urbanisering. År 2050 kommer omkring 75 procent av världens befolkning att bo i städer, vilket ställer höga krav på innovativa lösningar.

Seminariearrangör var LivsRum, ett svensk-nederländskt initiativ för att öka mångfalden i bostadsarkitekturen. Syftet är att främja ett kunskapsutbyte mellan svenska och nederländska arkitekter.
– Eftersom Nederländerna är väldigt tätbefolkat krävs ofta nyskapande grepp i stadsplaneringen. I Sverige är vi som regel mer försiktiga, och värnar i stället om byggnadstraditionerna. Jag tror att länderna har mycket att vinna på att samarbeta, säger Janet André, projektledare och initiativtagare till LivsRum.

Redan under torsdagen genomfördes en workshop där arkitekterna tillsammans fick komma med idéer om hur Kista i västra Stockholm kan bli en vackrare, tryggare och mer attraktiv stadsdel – både för boende, arbetspendlare och besökare. – Vi är väldigt nöjda med de förslag som arbetades fram. Vi kommer definitivt att gå vidare med flera av dem, säger Thomas Andersson, vd för Kista Science City AB.

Sedan tidigare har Kista Science City valt att göra svensk-nederländska AkzoNobel till en strategisk partner i stadsutvecklingen. AkzoNobel – världens största färgföretag och en av de ledande producenterna av specialkemikalier – presenterade nyligen ett globalt manifest, Human Cities, som ska bidra till att skapa levande och hållbara städer. Ett av uppdragen i Kista är att genom färg och ljussättning omvandla den brottsdrabbade bussterminalen till en säkrare och mer trivsam plats. – För två år sedan deltog vi i ett liknande projekt på Sergels torg i Stockholm. Nu ser vi fram emot att skapa ett renare, trevligare och tryggare torg även i Kista, säger AkzoNobels färgexpert och designchef Per Nimér.

För mer information:
Per Nimér, arkitekt, färgexpert och designchef på AkzoNobel, 0708-708 355 186, per.nimer@akzonobel.com

Thomas Andersson, vd för Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB, 0729-69 68 50, thomas.andersson@kista.com

Janet André, arkitekt, projektledare och initiativtagare till LivsRum, 076-551 58 01, janet.andre@orebro.se

Mer om AkzoNobels satsning på levande städer: www.akzonobel.com/se/om_oss/human_cities/

Mer om LivsRum: www.woonruimte.se

Mer om Kista Science City: www.kista.com

• Energifrågor

• hållbar utveckling
  • livsrum
  • per nimér
  • human cities
  • levande städer
  • hållbara städer
  • kista science city
  • urbanisering

AkzoNobel är ett världsledande färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier och förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar framtidens produkter och teknik för att möta alla de krav som ställs i en snabbt föränderlig värld.