I sommer er det syklet rekordmange runder i sykkelanlegget i Trysil.

Ny sommerrekord i Trysil

For tredje året på rad har Trysil en økning i antall sommergjester. Det er nå syklet 90 000 runder på de tilrettelagte sykkelstiene i Trysil, som er en økning på hele 43 prosent. Klatreparken, som åpnet i juni, har allerede nådd gjestemålet de hadde for hele første året i drift. Norges største skidestinasjon er i ferd med å etablere seg som en helårsdestinasjon.

Trysil er inne i sin fjerde sesong som stisykkeldestinasjon. Sykkelsatsningen, som det i løpet av 2017 er investert over 16 millioner kroner i, har gitt resultater raskere enn forventet.

- Hittil har det blitt syklet 90 000 runder på de tilrettelagte stiene i området som kalles Gullia og flytstien Magic Moose. Det er 43 prosent økning i forhold til samme tidspunkt som i fjor, sier en fornøyd Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil. - For hele sommeren og høsten i 2016 ble det syklet så mye som 116 000 runder. På dette tidspunktet i fjor var vi bare halvveis, det betyr at det er lenge igjen av sykkelsesongen - Nå kan vi ikke ”hvile på laurbærene”. Vi fortsetter utvikling av sykkelstier utover høsten. I går åpnet vi sykkelstien Zippy, den første kilometeren av totalt fem nye kilometer som kommer i Gullia.

”Drømmeferie for en aktiv familie”

Gjestene som besøker Trysil er svært fornøyde med sykkelproduktet som møter dem. Facebook-siden Trysil Bike Arena har i år mottatt over 200 gode anmeldelser hvorav 95 prosent gir 5 av 5 stjerner. Kommentarene fra gjesten er alt fra ”5 timer med 2 jenter på 7 og 10 år og dommen var at det er bedre enn Tusenfryd.”, ”Dette anlegget blir bare bedre og bedre.”, og ”Fantastisk jobb som er gjort her - må være drømmeferie for en aktiv familie!”

- Vi er veldig fornøyd med at vi klarer å levere et produkt som står til gjestenes forventninger. Det ser ut som at alle finner sykling som passer for seg, enten det er de helt minste som sykler på grønne stier som Lucky Ducky eller Green Fox, ungdom som hopper i sykkelparken eller de mer drevne syklistene som finner utfordringer på naturlige stier. Det er veldig tydelig at familier elsker å ha en aktiv ferie i Trysil, forteller Sanaker Lohne. - Vi har til nå hatt en helt klar overvekt i norske gjester, men i år kan det virke som at svenskene har fått sansen for sommer-Trysil.

Tidenes sommer

Det er ikke bare sykkelanlegget i Trysil som opplever en økning i sommer. Sykkelsatsningen gir ringvirkninger til mange aktører og bransjer. Radisson Blu Resort Trysil har en økning i antall gjestedøgn i juli på 39 prosent sammenlignet med fjoråret, og økningen fra 2015 til i år på hele 157 prosent.

- Vi ser at flere overnattingssteder i Trysil har hatt en økning i antall gjester nå i sommer. Sport Lodgen, som er den største aktøren som driver med sykkelutleie, har en økning i antall utleide sykler på 70 prosent. Vi ser også at sykkelgjestene gjør flere andre aktiviteter når de besøker Trysil. Trysilguidene har hatt en drømmestart på den nye klatreparken, med over 8000 besøkende. Det er også flere som har vært på familierafting, hesteridning, spilt golf og gått toppturer. Sykkelheisen er blitt flittig brukt i sommer, både av syklister, men også av de som skulle på fjelltur. Mange serveringssteder, butikker og håndverksbedrifter i Trysil melder om økt salg, så vi kan trygt si at vi så langt har hatt tidenes sommer i Trysil, sier Sanaker Lohne.

Se film fra våre nye sykkelsti her:

Fra sykling til langrenn

Nå rigges sykkelbygda seg for høsten og høstferieturister. Flere arrangementer står på trappene, som blant annet Norsk Elgfestival, Trysilrypa og så avsluttes sesongen med et sykkelarrangement for familien i høstferien. Deretter er det rett på åpning av langrennssporene på 6 kilometer med snø 28. oktober.

– Det er snart ikke rom for å hvile for noen av oss. Dette blir det helårs arbeidsplasser av, smiler Sanaker Lohne.

Les mer om Stisykkelsatsning har gitt over 70 nye arbeidsplasser

Gudrun Sanaker Lohne, turistsjef og daglig leder i Destinasjon Trysil på 48 15 18 22/gudrun.lohne@trysil.com.

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 919 000 skidager, 207 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 25 000 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 20 km tilrettelagte sykkelløyper og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.