Fem av ti små og mellomstore bedrifter fortsatt på papir

Fem av ti små og mellomstore bedrifter fortsatt på papir

(Fornebu, 2. november 2017) Småbedrifter innen service- og håndverkerbransjen bruker i liten grad apper og digitale verktøy for å effektivisere driften, og fem av ti jobber fortsatt papirbasert når de registrerer ordre. Telenor lanserer nå flere IT-løsninger på mobilen for travle service- og håndverksbedrifter.

– Vi må passe på at vi ikke får et digitalt klasseskille mellom store og små bedrifter. Derfor lanserer vi nå flere enkle IT-tjenester for småbedriftene innen service- og håndverkerbransjene, sier Ove Fredheim, leder for Telenors bedriftsdivisjon.

Under paraplyen «Smart Arbeidsdag» tilbys de viktigste IT-løsningene for håndverker- og servicenæringene. Blant løsningene tilbys en skreddersydd app, «Smartday», hvor man enkelt kan legge inn nye ordre, føre timer, dokumentere og fakturere. I tillegg lanseres «Telenor Nettsider», som gir småbedriftene en proff hjemmeside som er lett å finne på Google.

Inngår samarbeid med Virke om digitaliseringsløft
Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, mener det er stor etterspørsel etter denne type tjenester.

– Våre medlemmer og småbedrifter generelt etterspør lett tilgjengelige løsninger som det er lav terskel for å ta i bruk, og det er nettopp det Telenor lanserer her. Vi må slutte å prate om at digitalisering er vanskelig, og heller gå fra ord til handling og gjøre noe med det, sier Madsen, som representerer mange tusen små og mellomstore virksomheter.

Virke lanserer en ny selvstendig startup-bedrift, STYRKE, som skal være en formidler av blant annet Telenors løsninger og flere andre systemer som kan hjelpe småbedrifter å jobbe smartere.

– Vi gleder oss til å samarbeide med Telenor, sier Madsen.

Vil tidstyvene til livs
Telenor har foretatt omfattende undersøkelser som har avdekket hvilke tidstyver som den enkelte småbedriften innen håndverker og servicebransjen sliter med.

– Flere forteller om lange kvelder med administrasjonsoppgaver, et lappebasert ordresystem og systemer som ikke snakker sammen. Målet vårt er at alt skal kunne gjøres digitalt, der hvor man er, på mobilen, sier Fredheim.

En fersk undersøkelse som er gjennomført av Norstat på vegne av Telenor blant ansatte i bedrifter med 1-100 ansatte i service- og håndverkerbransjen viser at:

• Fire av ti bruker ingen apper på mobilen for å forenkle jobbdagen.
  • Fem av ti registrerer fortsatt ordre på papir.
  • Kun én av fire bruker mobilen til timeføring.
  • De vanligste tidstyvene er å svare på henvendelser (36 prosent), time og oppgaveregistering (18 prosent), kalkyler og tilbud (17 prosent), samt ordre og fordeling av jobber (16 prosent).

Stephen Parsli (t.v.) og Ove Fredheim tilbyr nye løsninger for små og mellomstore bedrifter. (Foto: Martin Fjellanger/Telenor)

Undersøkelsen viser også forskjeller i graden av digitalisering mellom små og mellomstore bedrifter. I bedrifter med en til fem ansatte oppgir seks av ti at de ikke bruker apper på mobilen for å forenkle jobbhverdagen, mens syv av ti oppgir at de fortsatt registrerer ordre på papir.

Én app for det meste
– Appen leveres i samarbeid med GSGroup, som er spesialist på løsninger til disse bransjene. Vi har vært opptatt av å få de mest sentrale funksjonene for en håndverker, eller en servicebedrift inn på én app og dermed fjerne utfordringer med papirbaserte systemer og dobbeltarbeid, sier Stephen Parsli, leder for Telenors skytjenester for bedrifter.

Løsningen vil også bidra til å forenkle faktureringen, da tjenesten kommuniserer med de vanligste økonomisystemene som 24SevenOffice og Visma E-accounting. Fakturagrunnlaget kommer automatisk inn i økonomisystemet og kan faktureres direkte derfra.

Gjør det mulig for alle å ha proff nettside
En undersøkelse fra analyseselskapet Forrester viser at 90 prosent av alle kunder starter søket etter en leverandør på nett, og 70 prosent foretrekker å kjøpe på nett.

– Det er hard konkurranse mellom ulike tilbydere, og er du ikke synlig på nett med en profesjonell nettside går du garantert glipp av jobber. Vi har hatt tjenesten i pilot siden april, og vi har allerede solgt 40 nettsider før produktet er lansert, sier Parsli.

Nettsidene er optimalisert til å vises på mobilen og leveres med kontaktskjema for enkel kundekontakt, egen Facebook-side, app for besøksstatistikk og ikke minst med kryptering for ekstra sikkerhet. Kundene får egen rådgiver og support levert av Telenor som gjør at en ikke trenger egen IT-kompetanse i bedriftene. Alle tjenestene samles på mobilfakturaen fra Telenor.

Fakta om Smartday og Telenor Nettsider

Smartday

• Digitalt planleggingsverktøy som gir et raskt overblikk over planlagte, igangsatte, og avsluttede arbeidsoppgaver.
  • App hvor de ansatte kan motta nye oppdrag, registrere forbrukte timer, materiell og dokumentere gjennomførte oppdrag.
  • Maler og rapporter som sikrer samsvar med myndighetskrav.
  • Skybasert løsning, krever ingen investering.
  • Oppgraderes med nye funksjoner fortløpende.

Telenor Nettsider

• En profesjonell webrådgiver hjelper deg med å identifisere hva som er unikt med din bedrift, dine målgrupper samt mål for nettsiden.
  • En profesjonell webdesigner bygger websidene for bedriften basert på kundens målsetting, eller du kan bygge egen webside basert på Telenors mal.
  • Fri tilgang til webdesigner for endring og oppdatering av din nettside.
  • Skybasert løsning, krever ingen investering.
  • App som viser trafikkstatistikk på nettsiden.

Undersøkelsen fra Norstat er gjennomført i uke 39-41 blant 428 ansatte i håndverker– og servicebransjen i Norge.

Christian Aarvold, markedssjef i GSGroup Norge
Tlf: 902 07 220, e-post: christian.aarvold@gsgroup.no

Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 918 85 405, e-post: kristine.meek@telenor.comeller ring pressetlf. på 800 80 900