Grønn, genial og gnistrende Greenovation-vinner

I høst etterlyste ZERO, Kjeller innovasjon og Telenor grønne og geniale teknologer til gründerkonkurranse. Nå er vinneren kåret. – Vinneren har et produkt som kan revolusjonere måten verden utnytter elektrisitet på, sier Berit Svendsen.

I konkurransen Greenovation ble grønne gründere lokket med Zeros miljøkompetanse og Telenors store nettverk og støtteapparat, i tillegg til en plass i Kjeller Innovasjons eksklusive akseleratorprogram Techmakers Green.

– Det handlet om å finne forretningsmodeller og nye løsninger som utnytter ressursene mer effektivt, og som kan gjøre livene våre enklere og grønnere, sier administrerende direktør for Telenor Norge, Berit Svendsen.

Ni finalister har blant annet presentert klimavennlige droner, drivhus, plastikk, maling, finanstjenester og ny strømteknologi, men det var Stavanger-baserte Zaptec som tente gnisten hos dommerne.

– Dette er utrolig stort. Endelig får vi markert at strømteknologien vår kan gjøre en forskjell for miljøet, sier Brage Johansen, leder av Zaptec og vinner av Greenovation 2016.

I sin redegjørelse la juryen spesielt vekt på at det finnes et internasjonalt marked for ideen, og at løsningen er realistisk.

Ny strøm for elbiler
Mannen bak Zaptec mener at strøm i dag behandles som om det er et analogt vesen, mens de behandler det som om det er digitalt eller som om det er informasjon.

– Våre strømløsninger er ti ganger mindre i volum og vekt enn dem vi ser i dag. Det gjør at vår distribusjon av elektrisitet er langt mer kostnadseffektiv, bærekraftig og har bedre sikkerhetsstandard. Du får mer kraft gjennom linja, sier Johansen.

Systemet til Zaptec vil også hjelpe elbilene opp og frem i byene:

– I dag har man gjerne et ladepunkt her, og et ladepunkt der. Med vårt system kan vi få titusenvis av ladepunkter i byene, uten at det overbelaster nettet, forklarer Philip Nag, som pitchet Zaptec til seier under Greenovation i oktober.

Selv om Zaptec er en nyoppstartet, forteller Johansen at de allerede er langt forbi «Power Point-stadiet».

– Det som gjør Zaptec unikt, er at vi har en revolusjonerende teknologi hvor de første produktene allerede er på markedet. Det tror jeg er veldig interessant for Telenor.

– Stor gevinst for miljøet
Tross at det var mange sterke kandidater som knivet om gründerhjelp, er Ulrika Leikvang, leder for bærekraft og miljø i Telenor, svært fornøyd med vinneren.

– Zaptec har et sterkt team. De tilbyr en spennende, teknisk løsning som har potensiale til å sikre både reduksjon av CO2 og lønnsomhet. Dette kan på sikt gi en stor miljøgevinst, sier Leikvang.

Marius Holm, leder for ZERO og dommer i Greenovation, har troen på at Zaptec kan bidra til det grønne skiftet:

– Vi trenger nye øyne og nye allianser for å løse klimautfordringene fremover. Greenovation er vårt initiativ for å løfte frem de nye ildsjelene som ønsker å bidra inn i det grønne skiftet, sier Holm.

Brage Johansen leder selskapet Zaptec, vinner av Greenovation 2016. Foto: Jarle Aasland

Nå venter et kinderegg av en premie til det unge og lovende selskapet. Den består blant annet av en arbeidsplass, mobilt bredbånd, telekommunikasjon, grønt akseleratorprogram hos Kjeller Innovasjon, tilgang på en mentor og kontaktpersoner hos arrangørene samt markedsføring gjennom Telenor og ZEROs kanaler.

– Men vi ønsker også å jobbe konkret opp mot Zaptec. Nå skal vi starte en dialog om hva vi kan gjøre for å hjelpe dem med å lykkes. Forhåpentligvis kan vi åpne nye dører for dem, sier Agnes Aanderaa, prosjektleder for Greenovation i Telenor.

Caroline Lunde, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 971 55 855, e-post: caroline.lunde@telenor.com