Olympus SP-820UZ med 40x optisk zoom tar ledelsen i ultrazoomklassen

Olympus er i dag et av de ledende selskapene innen optisk digital bildeteknologi, både i kameraer og avansert medisinteknikk. Med SP-820UZ viser kameradivisjonen frem enda en klasseleder i klassen kompakte kameraer med ultrazoom. Modellen kommer i sølv og svart  til en pris på 2 299 kroner.

40x ultrazoom i et bekvemt kompaktkamera
Zoomomfanget er imponerende. Mens tidligere modeller på markedet har 24 mm* vidvinkel, kan SP-820UZ skilte med 22,4 mm og det ytterste telenivået er nært 900 mm*. Totalt innebærer det 40 gangers forstørrelse! Kameraet gir deg mulighet til å fange alle typer motiver, fra imponerende panoramabilder og trange interiører, til forbløffende nærbilder.

Designen er gjennomtenkt, ergonomisk og føles profesjonelt. Kameragrepet gir et bekvemt og stødig grep som minsker risikoen for bevegelsesuskarphet. Det kompakte formatet gjør kameraet til et perfekt reiseselskap. Et lett, pent og slankt kamera som kan være med overalt.

Imponerende ytelse for stillbilde og film i Full HD
Resten av kameraets spesifikasjoner er like imponerende som zoomomfanget og designen. Under overflaten finnes Olympus' iHS-teknologi (Intelligence, High Sensitivity, High Speed) som bygger videre på ny teknologi fra selskapets digitale systemkameraer og muliggjør avansert bildebehandling i ekstreme situasjoner. Bildesensoren av typen High Sensitive CMOS med 14 megapiksler og TruePic V bildeprosessor gir kameraet høy ytelse, både for stillbilde og film i Full HD.

Fylt med funksjoner for morsom og kreativ fotografering
Film i Full HD med mulighet for å justere antall bilder per sekund for flotte slow motion-scener. Med Multi-Motion Movie IS får du pene, rystelsesfrie filmsekvenser selv når du går og filmer. For tilhengere av telefoto byr kameraet på en digital zoom som fordobler zoomomfanget til 80x uten at bildekvaliteten forringes merkbart. Bildesensoren med HDR Backlight gir deg et suverent dynamisk omfang i bildene. Kombinert med dobbel bildestabilisering gir det skarpe, fargesterke bilder med meget lavt brus selv i tøffe lyssituasjoner.

Smart panorama som automatisk hjelper deg når du vil ta et panoramabilde opptil 360°, 12 magiske kunstfiltre, høyhastighetsfotografering og flere smarte autofunksjoner gir deg helt nye muligheter til kreative og spennende bilder.

Olympus SP-820UZ

Bildekvalitet

• 40x super-vidvinkel zoomobjektiv med 22,4–896 mm* for suverene nærbilder og gruppebilder
  • iHS-teknologi for bedre bildegjengivelse uansett lyssituasjon
  • 14 megapikslers CMOS bildesensor for høyoppløste, høykvalitative bilder og film, selv i lyssvake situasjoner
  • Kraftig TruePic V bildeprosessor for naturtro gjengivelse av skarphet og farger i Full HD film og stillbilder
  • 1080p Full HD Video med lyd – maksimal filmkvalitet i dagens kompaktkameraer
  • Dobbel bildestabilisering (kombinert mekanisk og digital bildestabilisator)
  • Multi-Motion IS effektiv bildestabilisering selv når du går og filmer
  • Superoppløselig zoom som gjør det mulig å zoome digitalt i bildet uten synlig forringelse av bildekvaliteten

Brukervennlig

• Kompatibel med Eye-Fi-minnekort for automatisk, trådløs overføring av bilder til webside eller datamaskin
  • 3-tommers LCD-skjerm i farger (460 000 punkter) for bekvemt å kunne ta, granske og dele bilder
  • Smart Panorama tar automatisk bilder opptil 360° bare ved å panorere med kameraet
  • HDR Backlight Adjustment gir jevnere og bedre eksponerte bilder tatt selv i direkte i motlys
  • Starlight Mode gir skarpe bilder ved naturfotografering uten stativ
  • Ansiktsgjenkjennelse og avansert skyggejustering sørger for at ansikter blir skarpe og riktig eksponerte
  • Avansert intelligent automatikk (i-Auto) og AF Tracking holder rede på innstillinger og skarphet når motivet flytter seg i bildet
  • Motivprogram med automatisk innstilling for ulike typer motiver (for eksempel Landskap, Natt)
  • Foto med film gjør det mulig å filme samtidig som du tar stillbilder

Kreativt og fleksibelt

• Magiske filtre for å skape spennende, kreative effekter på bilder og video: Dramatisk (bare stillbilde), Skisse, Fish Eye, Fragmentert (bare stillbilde), Miniatyr, Hullkamera, Pop Art, Punk, Refleksjon, Soft Fokus, Sparkle (bare stillbilder) og Akvarell
  • Beauty Make-up Mode tilfører makeupeffekter på opptil tre personer i bildet, funksjonen kan også skjule skjønnhetsflekker
  • Pet Detection tar bildet først når katten eller hunden titter inn i kameraet
  • Høyhastighetsfotografering for bildesekvenser av objekter som beveger seg raskt
  • Høyhastighetsfilming med høyt antall bilderuter per sekund for scener i super slow motion
  • Super makro for ekstreme nærbilder med motivet bare 1 cm fra objektivet

Øvrig

• Kompakt, slankt kamerahus med en attraktiv design
  • Programvaren [ib] som sorterer, organiserer og viser bilder basert på personer, steder eller hendelser.
  • HDMI-teknologi som gjør at du kan kontrollere kameraet med fjernkontroll når det er koblet til HD-utstyr
  • Kompatibel med SDHC™ og SDXC™ minnekort, støtte for UHS-I
  • Innebygd blits
  • Hjelpeguide i kameraet

* Tilsvarende 35 mm-format.

Ytterligere informasjon:
Charlotte Hellström

Produktbilder kan finnes på Olympus presseforum:

• Kino, film, foto