​KIWI til topps i Gullkorn

KIWIs kommunikasjonsavdeling stakk av med «Kundeprisen» da Gullkorn, kommunikasjonsbransjens årlige kåring, gikk av stabelen i går kveld.

- Vi har jobbet målrettet for å fortelle de gode historiene og ta del i de viktige debattene. Vi har kjempet hver dag for sunnhet til folket, et grønnere samfunn, mer mangfold i arbeidslivet og sist, men ikke minst, lavere priser. Det er selvfølgelig motiverende å se resultatene av arbeidet, og vi gleder oss til å fortsette i samme takt, sier KIWIs kommunikasjonssjef, Kristine Aakvaag Arvin.

- Vi vil gjerne takke alle våre 12.000 KIWIANERE som gjør en fantastisk innsats hver dag. Det er deres fortjeneste at vi har så mange gode historier å kommunisere, fortsetter Aakvaag Arvin, som også ønsker å takke kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese for godt samarbeid gjennom flere år.

- Sammen har vi laget Norges kanskje mest offensive kommunikasjonsstrategi, og levert på denne hver eneste dag. KIWIs kommunikasjonsavdeling er liten, noe som gjør resultatet ekstra imponerende. Det er sjelden kost å jobbe med en kunde som tar kommunikasjon så på alvor og som har så stor kommunikasjonsglede. Vi gleder oss til å fortsette den grønne reisen sammen med KIWI, sier Marius Eriksen, partner og seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese.

I juryens begrunnelse står det:
«Historiens første kundepris tildeles en virksomhet som til tross for en begrenset kommunikasjonsavdeling over tid har vist evne til å gjøre kommunikasjon til et strategisk verktøy og vise at god kommunikasjon skaper forretningsrelevante resultater. Til tross for at selskapet lenge har hatt en sterk posisjon var selskapet lite synlige eller tydelige i kommunikasjonsarbeidet, og i 2013 tok selskapet en strategisk beslutning om å gi kommunikasjon en mer sentral rolle i sin forretningsstrategi.

Selskapet er en profesjonell kjøper av kommunikasjonstjenester, og har sammen med sitt byrå oppnådd imponerende resultater med sitt kommunikasjonsarbeid. De har klart å involvere og engasjere internt, både blant sine mange tusen ansatte og i ledelsen. De benytter de fleste verktøyene i kommunikasjonsverktøykassen. De har for alvor opptrådt som kategorileder, skapt en mer synlig leder, vist samfunnsansvar, jobbet systematisk, vært aktuelle og gjennom kommunikasjonen tatt en relevant rolle i sine kunders liv. Men viktigst av alt har selskapet på den relativt korte tiden siden 2013 styrket sitt omdømme betydelig. Blant annet har de hvert år klatret på YouGovs BrandIndex, og fra å ligge på en 36. plass i 2013 har de i år inntatt førsteplassen.

Kundeprisen tildeles selskapet som har gitt oss priskrig, bleieavtale, ekstra bonus på frukt og grønt og som forsyner en femtedel av befolkningen med dagligvarer. Kundeprisen 2016 går til KIWI

KIWI var også nominert til Gullkorn i kategorien «Internkommunikasjon» for skolerapporten «Rustet for arbeidslivet».

I 2015 gikk KIWI med Geelmuyden Kiese til topps i kategorien «Virksomhetskommunikasjon» i samme kåring. KIWI vant blant annet på bakgrunn av sitt store omdømmehopp på YouGovs BrandIndex – der KIWI hadde klatret fra 36. plass til 3. plass på under to år. I første halvår 2016 har KIWI toppet listen for første gang.
Og KIWIs gode omdømme viser seg ikke bare på YouGovs målinger. Tidligere i år ble KIWI kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede i målingen Sustainable Brand Index. KIWI er også den eneste dagligvarekjeden med fremgang i Apelands årlige omdømmeundersøkelse.

KIWI og Geelmuyden Kiese er også på shortlist til European Excellence Awards, kalt EM i PR, i kategorien «Retail». Finalen finner sted i Berlin 8. mars.

For mer informasjon, kontakt:

Marius Eriksen, Partner/Seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese
920 35 110 / marius.eriksen@gknordic.com

Kristine Aakvaag Arvin, Kommunikasjonssjef KIWI
98844830 / kristine.arvin@kiwi.no

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 647 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på over 30 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.