Mange unge glemmer reiseforsikring

Mange unge legger ut på reise uten sikkerhetsnett. Det kan ha store konsekvenser. Derfor går Gouda og KILROY sammen om å få unge til å sikre seg på reisen.

En undersøkelse gjort for Gjensidige viser at blant dem under 25 år i Norge har en av fire vært på utenlandsreise uten å vite om reiseforsikringen var i orden.

Samtidig viser statistikk fra Gouda Reiseforsikring at halvparten av skademeldingene på reiseforsikring gjelder de mellom 18 og 29. Blant de mest hyppige skadene er infeksjoner i mage, øre og hals samt skader ved ulykker. Dessverre tar mange unge sjanser, og søker først hjelp når de er rammet av sykdom.

- Vi vet at mange unge reiser uten forsikring. Samtidig får vi mange henvendelser fra unge som får ødelagt hele eller deler av reisen på grunn av sykdom. Antall sykedager på reisen kunne ofte vært redusert hvis bare man hadde søkt hjelp i tide, sier Uffe Svennson, direktør i Gouda.

Ny partneravtale skal hjelpe unge med forsikring

Samarbeidet mellom Gouda og KILROY skal blant annet hjelpe turistene å bli bedre til å søke hjelp innen en sykdom får lov til å utvikle seg.

- En enkel øreinfeksjon kan, hvis den behandles raskt og riktig, koste under 100 kroner og være overstått på få dager. Får infeksjonen lov til å utvikle seg har vi sett eksempler på at behandling har kostet nærmere 40.000 kroner, sier Svennson.

Gouda og KILROY’s konsept inkluderer blant annet quiz, film og aktiviteter i sosiale medier. Målet er å gjøre unge bedre rustet til å unngå skader på reisen og forstå reiseforsikring.

Quiz: http://t.e.kilroy.dk/webApp/Travel_Safe_NO

Temasite med video: http://tv.kilroy.no/reis-trygt-med-reiseforsikring-fra-gouda

- Trygghet og sikkerhet på reisen bør alltid være første prioritet, også for unge reisende, sier Pernille Vaupel, produktdirektør i KILROY.

De fem hyppigste skadene blant unge:

• Mageinfeksjoner
  • Skader ved ulykker
  • Hudinfeksjoner
  • Andre infeksjoner – øre, hals, mv.
  • Tyveri, ran og overfall

Ytterligere informasjon: