Gå videre til innhold
Fra venstre: Stian Eldre, Partner Manager Com4 og  Einar Vaage, Regionsdirektør i Atea
Fra venstre: Stian Eldre, Partner Manager Com4 og Einar Vaage, Regionsdirektør i Atea

Com4 og Atea skal levere kommunikasjon til 700 000 strømmålere

I praksis innebærer avtalen at Com4 og Atea, sammen med nettselskapenes allerede etablerte infrastruktur, skal sikre datatrafikken til hele 700 000 strømmålere som håndteres av nettselskapene i SORIA-nettverket. Sammen med Atea har vi skreddersydd en løsning for Validér og nettselskapene sier Stian Eldre, Partner Manager i Com4.
– Løsningen er basert på bruk av dedikerte og private APN i mobilnettet for å sikre logisk separasjon fra annen trafikk i mobilnettet. Det skal leveres SIM-kort til strømmålere, og til konsentratorer som sikrer kommunikasjon med strømmålerne som er utplassert i et eget radionettverk, sier han. Leveransen omfatter også webportal for administrasjon av alle SIM-kort, som gjør at Validér kan styre og administrere løsningen på en svært effektiv måte.

Stian Eldre, Partner Manager i Com4 (tv) og Einar Vaage, regionsdirektør i Atea (th)

Fra analogt til digitalt innen 2019

Myndighetene har bestemt at alle nettkunder skal få nye automatiske strømmålere, og alle analoge strømmålere skal erstattes innen 2019, sier Einar Vaage, regionsdirektør i Atea.

– Automatiske strømmålere gjør det enklere for kunden ettersom man ikke lenger må lese av strømmen. I tillegg er det en tryggere løsning ettersom nettselskapene får bedre informasjon ved eventuelle strømbrudd. I avtalen som er inngått med Validér vil Atea håndtere logistikk og forvaltning, mens Com4 skal levere selve kommunikasjonsløsningen og teknologien rundt sier han.

Fremtiden vektlagt

Thomas Thiis, daglig leder i Validér, forklarer at kommunikasjonsløsningen skal leveres til de 27 nettselskapene i SORIA-alliansen.
– Det skal leveres en fremtidsrettet og kostnadseffektiv løsning for automatiske strømmålere til nettselskapene som er lokalisert på Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Ved valg av leverandør er det lagt vekt på nærhet til kompetanse og samarbeid, som er alfa og omega i en tid hvor markeder og premisser er under endring. Vi har derfor valgt den løsningen og leverandøren vi mener best kan bistå oss i vår egen tjenesteproduksjon på både kort og lang sikt, sier han.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Stian Eldre, Partner Manager i Com4, telefon 91 38 07 90
E-post: stian@com4.no

Einar Vaage, regionsdirektør i Atea, telefon 930 55 808
E-post: einar.vaage@atea.no

Om Com4

Com4 AS er en norsk kommunikasjonsoperatør med fokus på mobil datakommunikasjon for profesjonelle brukere. Selskapet opererer et omfattende nettverk og produserer mobile tjenester for en rekke forskjellige bransjer, fra industri, energi til helse og sikkerhet. Som en av Europas fremste operatører innenfor maskin-til-maskin (M2M) kommunikasjon, er Com4 unikt posisjonert til å møte fremtidens krav og utfordringer innen IoT.

Samarbeidspartneren din for IoT-kommunikasjon

Com4 er en helnorsk mobiloperatør med hovedfokus på IoT-kommunikasjon. Selskapet ble startet i slutten av 2011 og er en av få aktører som opererer med eget kjernenett for mobilproduksjon i Norge.

Med dedikert kjernenett og IoT plattform står Com4 posisjonert til å produsere avanserte, mobile kommunikasjonstjenester for det profesjonelle markedet. I alle ledd fra design, salg, leveranse og support, har vi kun fokus på mobil datakommunikasjon. Det gjør at våre kunder møter forståelse for sine kommunikasjonsbehov og utfordringer i hele vår verdikjede.

Com4
Karvesvingen 5