Vain joka seitsemäs valitsee tuotevakuutuksen ostamalleen sähkölaitteelle

Joka kolmannelle suomalaiselle on oston yhteydessä tarjottu laitekohtaista vakuutusta. Viimeisen kahden vuoden aikana kuitenkin vain joka seitsemäs on ottanut ostamalleen sähkölaitteelle vakuutuksen.

Suomalaiset hankkivat yhä enemmän elektroniikkaa ja tuotekohtaisia vakuutuksia on tarjolla paljon. Tuotevakuutuksen tarjoaminen ei tosin aina kuulu ostoprosessiin, sillä vain joka kolmannelle tarjotaan oston yhteydessä vakuutusta. Tiedot ilmenevät vakuutusyhtiö Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Nuoret kuluttajat (18-34v.) valitsevat laitekohtaisen vakuutuksen harvemmin kuin vanhemmat kuluttajat. Jos tilannetta tarkastellaan naisten ja miesten kesken, valitsee nainen hieman useammin laitekohtaisen vakuutuksen. Viimeisen kahden vuoden aikana vain 8% on ylipäätään ottanut tuotekohtaisen vakuutuksen yhdelle ostamalleen tuotteelle ja 6% kahdelle tai useammalle.

- Kyselytutkimus kertoo, että suomalainen kuluttaja on valveutunut. Kotivakuutuksen kattavuus tiedostetaan entistä paremmin. Totta on myös se, että usein yksittäisen tuotteen tai laitteen vakuutuksen hinta suhteutettuna kotivakuutuksen hintaan on melko kallis, sanoo Ifin omaisuusvakuutusten johtaja Mika Viipuri.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE:n muutaman vuoden takaisessa vertailussa neljän tuotteen erilliset vakuutukset maksoivat yhteensä 233 euroa vuodessa, kun koti-irtaimistovakuutuksen hinta samassa vertailussa oli 44-92 euroa vuodessa yhtiöstä riippuen.* Kotivakuutus on yleensä myös laajempi kuin erillinen vakuutus ja kattaa koko irtaimiston, ei vain yhtä laitetta.

Lähes yhdeksällä kymmenestä suomalaisesta on kotivakuutus ja sen yleisyys on lisääntynyt vuosien varrella.** Ennen vakuutuksen käyttämistä kuluttajan kannattaa myös huomioida se, että myyjällä, maahantuojalla ja valmistajalla on aina kulutustavaran kaupassa lakiin perustuva virhevastuu. Usein laitteelle annetaan myös takuu.

Ifin teettämään kyselytutkimukseen osallistui 1003 henkilöä syys–lokakuussa 2012. Kohderyhmään kuuluivat 18–74-vuotiaat suomalaiset. Verkossa toteutetun tutkimuksen lähtöotos ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan. Kyselyn toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov Finland.

Lähde:

* Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, Vakuutusvertailut, www.fine.fi

** FKL, Tulevaisuuden turvaa vakuuttamalla –tutkimus, www.fkl.fi

Lisätietoja ja yhteydet:

Mika Viipuri, omaisuusvakuutusten johtaja, If, puh. 010 515 8607, mika.viipuri@if.fi

Linda Strömsten, tiedottaja, If, puh. 040 520 6080, linda.stromsten@if.fi

www.if.fi

• kotivakuutus
  • sirpalevakuutukset

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 200 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.