Lapset: ”Kunpa autoilijat antaisivat paremmin tietä, kun ylitän suojatietä”

If tutki* suomalaisten alakouluikäisten lasten koulumatkakäyttäytymistä ja heidän ajatuksiaan liikenneturvallisuudesta koulumatkoilla. Kännykän käyttäminen koulumatkalla on kaksinkertaistunut erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, mikä voi lisätä koululaisten riskiä joutua onnettomuuteen. Ifin ekaluokkalaisille jo kymmenettä vuotta jakamat Keltanokka-lippikset auttavat untuvikkoja näkymään liikenteessä.

Ifin kyselyyn* vastanneista lapsista 44 % toivoo, että autoilijat ajaisivat hiljempaa liikenteessä. 25 % toivoo, että autoilijat antaisivat paremmin tietä, kun lapsi on ylittämässä suojatietä. 15 % lapsista toivoo, että liikennettä olisi vähemmän.

13 % kertoo kuuntelevansa musiikkia esimerkiksi kännykästä ja 12 % lapsista puhuu puhelimessa tai kirjoittaa tekstiviestejä koulumatkan aikana. Älypuhelimilla pelattavat suositut pelit näkyvät tilastoissa: 9 % lapsista kertoo pelaavansa pelejä kännykällä koulumatkoilla.

Myös perinteiset häiriötekijät ovat edelleen yleisiä. Lapsista 70 % kertoo juttelevansa koulumatkan aikana kavereiden kanssa ja 23 % leikkii kavereiden kanssa.

Vaikka kaverin kanssa juttelu on edelleen ylivoimaisesti yleisintä puuhaa koulumatkoilla ja leikkiminen toiseksi suosituinta, on puhelimen käyttö erityisesti musiikin kuunteluun tuplaantunut viime vuoden tutkimustuloksiin verrattuna.

Yli 10-vuotiaat riskiryhmässä pääkaupunkiseudulla ja muualla Uudellamaalla

Puhelimen käytön yleistyminen on lähes kokonaan tapahtunut isompien, 10–12-vuotiaiden, lasten keskuudessa. Heistä jo lähes joka viides kuuntelee musiikkia tai viestittelee puhelimella koulumatkallaan liikenteessä liikkuessaan.

Merkittävä havainto on myös, että puhelimen käyttö eri tarkoituksiin kotimatkalla on selvästi yleisempää Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla kuin muualla maassa. Ero on lähes kaksinkertainen.

Jalan ja polkupyörällä kouluun

Ifin tutkimustulosten mukaan koululaisia vilisee eniten jalkakäytävillä ja pyöräteillä. Yli puolet alakoululaisista kertoo kulkevansa kouluun jalan. Yli 40 % suosii pyörällä kulkemista.

Kyselyyn vastanneista lapsista 57 % kulkee muuta kuin heille opetettua koulureittiä siksi, että kaverit kulkevat eri reittiä, ja 39 % lapsista kertoo reitiltä poikkeamisen syyksi vaihtelun halun.

Keltanokka-lippiksiä on jaettu jo noin puoli miljoona kappaletta

If jakaa nyt jo kymmenettä vuotta koulunsa aloittaville ekaluokkalaisille Keltanokka-lippalakit, joiden avulla pienet koululaiset näkyvät liikenteessä entistä paremmin. Havu-kuosin kirkkaankeltaisiin heijastinnauhalla varustettuihin lippalakkeihin on suunnitellut Vallila Interior. Kymmenen vuoden aikana noin puoli miljoona suomalaista ekaluokkalaista on saanut Keltanokka-lippalakin. Keltanokka-kampanja tukee Opetushallituksen Liikenneturvallisuusviikkoa.

* Ifin teettämään kyselytutkimukseen osallistui 266 alakouluikäistä suomalaista lasta. Tutkimus toteutettiin sähköisesti toukokuussa 2015. Kyselyn toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov Finland. Samansisältöinen tutkimus toteutettiin alakouluikäisille lapsille myös vuonna 2014.

Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, p. 050 424 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

www.if.fi/huomaaminut

• liikenneturvallisuus