Kysely: Joka kolmas pienen lapsen vanhempi pelkää terveyspalvelujen saatavuuden heikkenevän

Lapsiperheet etenkin Itä- ja Pohjois-Suomessa uskovat terveyspalvelujen saatavuuden heikkenevän tulevaisuudessa, paljastaa Ifin kyselytutkimus. Huoli näkyy halukkuudessa vakuuttaa lapsi vaivattoman hoitoon pääsyn varmistamiseksi. If uudisti lapsivakuutuksensa vanhempien toiveiden mukaan: uusi vakuutus kattaa entistä laajemmin hoitoa, tukee taloudellisesti lapsen sairastuessa vakavasti ja auttaa vuorokauden ympäri terveysneuvonnalla.

Lähes joka kolmas alle 12-vuotiaiden lasten vanhemmista uskoo, että hoitoon pääsy vaikeutuu sote-uudistuksen myötä. Vain joka kymmenes uskoo hoitoon pääsyn helpottumiseen. Kriittisimpiä palvelujen saatavuuden muutosta kohtaan ollaan maaseudulla ja pienissä kunnissa sekä alueista Itä- ja Pohjois-Suomessa. Myönteisimmin muutosta arvioidaan pääkaupunkiseudulla, mutta sielläkin kriittisiä on selvästi enemmän kuin hoitoon pääsyn helpottumiseen uskovia.

Tiedot käyvät ilmi Ifin toteuttamasta tuoreesta kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin alle 12-vuotiaiden lasten vanhempien kokemuksia lasten sairastamisesta ja terveyspalveluista*.

– Lapsiperheiden kriittisyys terveyspalvelujen saatavuuden kehitystä kohtaan on yllättävänkin voimakasta. Toisaalta sote-uudistuksen ympärillä käyty värikäs keskustelu ja se, että uudistuksessa on edelleen määrittämättä keskeisiä asioita, on varmasti lisännyt monien epävarmuutta. Kuvaavaa on, että lähes joka kolmas ei osannut ottaa aiheeseen kantaa ollenkaan, arvioi henkilövakuutuksista Ifissä vastaava johtaja Tero Hoikkala.

Pk-seudulla yksityinen on useimmin pääsääntöinen hoitopaikka

Joka toinen vanhempi kertoo käyttävänsä lastaan pääasiassa julkisella palveluntarjoajalla, joka neljäs puolestaan pääasiassa yksityisellä. Yksityisen osuus nousee asuinpaikkakunnan koon kasvaessa. Pääkaupunkiseudulla yksityinen onkin suosituin pääsääntöinen hoitopaikka.

Puolella alle 12-vuotiaista lapsista on sairaudet ja tapaturmat kattava sairausvakuutus ja lisäksi 15 prosentilla pelkkä tapaturmavakuutus. Vakuuttamisessa on alueellisia eroja: Uudellamaalla sairausvakuutus on 51 prosentilla, Pohjois- ja Itä-Suomessa 36 prosentilla lapsista. Joka toinen on ottanut vakuutuksen jo ennen lapsen syntymää.

­– Ifin tilastot tukevat tulosta: kiinnostus lapsen vakuuttamiseen on toistaiseksi jatkuvasti lisääntynyt, kommentoi Tero Hoikkala.

Vakuutuksella varaudutaan vakavaan sairauteen

Vakuutus otetaan lapselle useimmiten siksi, että halutaan varmistaa helppo ja nopea pääsy lääkärille sekä varautua lapsen vakavaan sairastumiseen tai onnettomuuteen, käy ilmi tutkimuksesta. Vaivaton lääkärille pääsy korostuu erityisesti alle 2-vuotiaiden lasten vanhemmilla.

If lanseerasi tammikuussa uuden lapsivakuutuksen, jossa on huomioitu lapsiperheiden muuttuvat tarpeet: pääsy jonottamatta haluamaansa hoitopaikkaan, arjen tueksi ympärivuorokautinen terveysneuvonta puhelimitse ja verkossa sekä turva vakavan sairauden varalle. Uutena vakuutus tarjoaa raskausaikana otettuna turvaa myös äidille korvaamalla äidin ja vauvan pidempää sairaalahoitoa sekä vauvan synnynnäisiä terveysongelmia.

– Tutkimuksen mukaan lapsiperheiden selvästi yleisin huolenaihe on raha-asiat. Eniten raha huolettaa alle 2-vuotiaiden lasten vanhempia. Lapsen vakava sairaus tai loukkaantuminen kuormittaa perhettä monin tavoin, joten uusi vakuutus auttaa tällaisessa tilanteessa korvaamaan myös esimerkiksi töistä poissaolon vuoksi pienentyneitä tuloja, Tero Hoikkala kertoo.

Terveyspalveluihin tulevia muutoksia on Ifin lapsivakuutuksessa huomioitu joustavalla omavastuulla, jota on mahdollista muuttaa myöhemmin vakuutuksen ottamisen jälkeen.

– Vakuutuksen voi räätälöidä oman paikkakunnan terveyspalvelujen tilanteen mukaan. Jos julkinen puoli toimii hyvin ja haluaa varautua vakuutuksella vain isompiin hoitokuluihin, voi vakuutukseen ottaa isomman omavastuun, joka laskee vakuutuksen hintaa, Hoikkala kuvaa.

*Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 755 vanhempaa, joilla on 0–12-vuotiaita lapsia. Ifin teettämän tutkimuksen toteutti YouGov Finland joulukuussa 2017. Kokonaistuloksissa keskimääräinen luottamusväli on noin ± 3,2 %-yksikköä suuntaansa (95 %:n luottamustasolla).

Tero Hoikkala, If, johtaja, henkilövakuutukset, p. 010 514 1499, tero.hoikkala@if.fi
Outi Kärkkäinen, If, viestintäpäällikkö, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

• Terveyden-, sairaanhoito