If testaa kuntopalvelua omakotitaloille

Lähes joka neljäs omakotitalo kärsii kosteus- ja homevaurioista, ja talojen huollon sekä korjausten laiminlyönti aiheuttaa vuosittain miljardiluokan kustannukset. If käynnistää omakotitalojen kunnossapitoon keskittyvän pilotin, jossa omakotiasuja saa ammattilaisen tekemän talon tarkastuksen ja talon kunnostusneuvontaa ilmaiseksi.

Kosteus- ja homevaurioista kärsivät omakotitalot uhmaavat suomalaisten lompakkoa ja terveyttä. Suomessa on noin 1,1 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu melkein 2,7 miljoonaa ihmistä. Lähes joka neljännessä omakotitalossa on kosteus- ja homevaurioita*.

Helpottaakseen talojen kunnossapitoa If on kehittänyt kuntopalvelun omakotitaloille. Palvelua pilotoidaan touko–elokuun aikana noin tuhannelle omakotiasujalle Turun ja Tampereen alueilla sekä pääkaupunkiseudulla.

Pilotissa etukäteen valitut omakotitalon omistajat saavat veloituksetta ammattilaisen tekemän talon tarkastuksen sekä puhelinneuvontaa rakennuksen kunnossapitoon ja korjauksiin liittyvissä asioissa.

– Suurin osa omakotitalossa asuvista ei ole saanut ammattimaista ohjausta talon ylläpitoon. Uskomme, että jos omakotiasuja tuntee talonsa kunnon ja saa opastusta sen ylläpidossa, monelta kalliilta ja arkea hankaloittavalta vahingolta voi välttyä, omaisuusvakuutusten johtaja Mika Viipuri Ifistä kertoo.

Talon tarkastuksessa käydään läpi esimerkiksi keittiön ja kylpyhuoneen kunto sekä talon rakenteet ja tekniikka kuten ilmanvaihto ja putkistot.

Ifin kumppanina pilotissa toimii Anticimex Oy.

* Lähde: Hometalkoot.fi

Lisätiedot:
Mika Viipuri, henkilöasiakkaiden omaisuusvakuutusten johtaja, If, p. 010 515 8607, mika.viipuri@if.fi
Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, p. 050 424 0067, mari.huotari@if.fi
Omakotiasujan tietopankki