Kymppikuvat pitävät pintansa! Suomalaiset teettävät yhä kymmeniä miljoonia paperikuvia joka vuosi

Luulitko, että perinteisten kymppikuvien aika on jo ohitse? Ei todellakaan ole! Suomalaiset teettävät ifolorilla vuosittain kymmeniä miljoonia paperikuvia.

Suomalaisten valokuvaaminen muuttuu yhä digitaalisemmaksi, mutta yksi perinteinen tapa on ja pysyy: 10-senttiset kymppikuvat.

Ifolorin tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista pitää enemmän perinteisistä paperikuvista ja kuvakirjoista kuin digitaalisesti tallennetuista kuvista.

”Monille on tärkeää, että kuvat ovat käsin hypisteltävässä paperisessa muodossa. Parhaimmat kuvat ja muistot kehystetään esille perheen kodin seinille ja hyllyihin. Myös nuoret ovat innostuneet kymppikuvista, monet tekevät kuvakollaaseja seinille ystävistä, lemmikeistä ja harrastuksista. Eli toisin kuin ajatellaan, kymppikuvien aika ei todellakaan ole ohitse”, kertoo ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen.

Pietarisen mukaan kymppikuvilla ihmiset haluavat varmistaa, että kuvat pysyvät tallessa. Moni pelkää, että digitaalisessa muodossa olevat kuvat häviävät esimerkiksi tietokoneelta, jos tekniikka pettää.

”Paperikuva on fyysinen varmuuskopio kuvasta. Usein kuvat myös tahtovat unohtua tietokoneiden uumeniin ja pilvipalveluihin. Ihmisille on tärkeää, että elämän tärkeimmät hetket ovat tallessa myös fyysisinä versioina”, Pietarinen jatkaa.

Suomalaiset kuvaavat yhä enemmän arkea, mutta myös juhlakuvaamisessa fyysisten valokuvien merkitys on olennaista. Ifolorin tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista pitää tärkeänä, että parhaat juhlakuvat teetetään paperikuviksi tai kuvakirjoiksi.

”Ihmiset tallentavat kuviin elämän tärkeitä taitekohtia ja ikimuistoisia hetkiä, kuten ristiäisiä, häitä ja hautajaisia.”

”Etenkin pienten lasten vanhemmat kuvaavat paljon ja koostavat varsinkin jälkikasvunsa ensimmäisestä vuodesta kuvakirjoja ja albumeja. Tutkimuksemme mukaan perheen vanhemmat ja lapset haluavat katsoa lapsesta otettuja kuvia yhdessä”, Pietarinen kertoo.

Pietarisen mielestä kymppikuvien suosio osoittaa, että ihmisissä elää vahva nostalgian kaipuu.

”Ihmisten muistoissa elävät vielä vahvasti filmirullat, negatiivit ja kuvapussit. Ifin kuvapusseja oli esimerkiksi aikakauslehtien välissä.”

Pietarisen mukaan nyt kuvat saa suoraan omaan postilaatikkoon muutamassa päivässä tilauksesta.

”Meillä ifolorilla on pitkälle automatisoitu tuotantolinja, joten valmistamme kuvat äärimmäisen nopeasti.”

Ifolor, markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen, 040 8239 226, paivi.pietarinen@ifolor.fi, www.ifolor.fi

Ifolor teetti perhejuhlien suunnittelua sekä kuvaamista koskevan tutkimuksen ”Kuluttajaselvitys suhteesta kuviin ja kuvaamiseen 2018” Kantar TNS:llä. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2018, ja siihen osallistui yhteensä 1053 15–79-vuotiasta suomalaista.