Hyödynnä hyytävä sää ja sulata pakastin – katso vinkit sulatukseen

Pakkassää tarjoaa hyvän mahdollisuuden pakastimen sulatukseen ja pesuun, sillä pakasteet pysyvät jäässä ulkona. Pakastimen säännöllisellä sulatuksella ja pesulla voit pienentää kotisi energiankulutusta. Gigantin kodinkoneiden tuotepäällikkö Sami Viitanen kertoo, kuinka sulattaa pakastin oikein ja mistä huonosti toimivan pakastimen tunnistaa.

1. Sisäpinnoille kertyvä huurre on merkki sulatuksen tarpeesta

”Pakastin pitäisi sulattaa ja pestä 1-2 kertaa vuodessa, mutta viimeistään silloin kun sen sisäpinnat ovat kauttaaltaan huurrekerroksen peittämiä. Huurrekerros vähentää pakastimen kykyä pitää ruuat kylmänä, sillä se toimii ikään kuin eristeenä. Lisäksi jo noin 5 millimetrin paksuinen jääkerros saattaa nostaa pakastimen energiankulutusta jopa 30 prosenttia”, Gigantin tuotepäällikkö Sami Viitanen kertoo.

2. Pakastuskytkentä päälle päivää ennen sulatusta

”Kytkennän avulla pakastin kylmenee kylmimmilleen. Näin pakasteet ovat sulatuksen alkaessa tarpeeksi jäässä ja kestävät sulatusvaiheen paremmin. ”

3. Pakastimen virta pois vasta juuri ennen pesua

Kytke pakastin pois päältä, ota laatikot ulos ja jätä pakastimen ovi tai kansi auki. Mikäli jään sulamista nopeuttaa lämminvesiastialla, pakastin pitää kuivata ja tuulettaa kunnolla ennen sen kytkemistä takaisin päälle. Jos pakastimeen jää lämminvesiastian jäljiltä kosteutta, voi pakastimen seiniin muodostua huurretta kun sen kytkee takaisin päälle. Kerää sulamisen edistyessä jäälevyjä pois, mutta vältä teräviä välineitä, jotka voivat vaurioittaa kylmäputkistoa.

”Useissa pakastin malleissa on pohjassa aukko tai etureunassa kouru, jonka kautta sulanut vesi kulkeutuu ulos. Tällöin pakastimen eteen kannattaa laittaa astia ja sen alle pyyhe. Muissa malleissa vesi jää pohjalle, josta sen voi pyyhkiä pois. Irto-osat, kuten hyllyt, kannattaa myös irrottaa ja puhdistaa.” huomauttaa Viitanen.

4. Pikapakastuskytkin päälle nopeasti tuuletuksen jälkeen

Puhdista sulanut pakastin miedolla pesuaineella, huuhtele ja kuivaa hyvin. Imuroi pakastimen alta ja takaa. Anna pesun ja kuivauksen jälkeen pakastimen tuulettua hetki ovi auki. Kytke kuitenkin pakastin heti sen jälkeen päälle. Pikapakastinkytkin nopeuttaa kylmentymistä. Anna pakastimen jäähtyä kunnolla ennen kuin laitat ruoat takaisin.

”Kaikissa nykyaikaisissa pakastamissa on pikapakastusominaisuus. Pikapakastus kannattaa kytkeä päälle mahdollisimman nopeasti ennen suurien määrien pakastamista, jotta pakastin ehtii kylmentyä tarpeeksi. Pikapakastaminen kannattaa erityisesti siksi, että mitä nopeammin tuote pakastuu, sitä paremmin tuotteen koostumus ja esimerkiksi vitamiinit säilyvät. Kun pakastimen sisälämpötila on -18 astetta, säädä pakastin säilytyskytkennälle”, Viitanen neuvoo.

5. Tarkkaile huurteen ja jään muodostumista myös pesun jälkeen

Huurteen tai jään muodostaminen voi olla merkki pakastimen huonosta toimivuudesta. Pakastin on aina päällä, joten vanha, tehoton tai huonosti toimiva pakastin voi olla kodin suurimpia energiasyöppöjä.

”Huurteen muodostumista voi estää pakkaamalla pakasteet ilmatiiviisti pakastamiseen tarkoitettuihin pusseihin tai -rasioihin ja jäähdyttämällä elintarvikkeet kunnolla ennen pakastamista. No frost- tai frost free -pakastimet säästävät enemmän energiaa, sillä niihin ei välttämättä kerry lainkaan jäätä. Jos johonkin kohtaan pakastimeen muodostuu selkeästi enemmän jäätä, niin luultavasti tiiviste vuotaa siinä kohdassa. Jos pakastin on muuten kunnossa ja palvelee pakastajan tarpeita, kannattaa vaihtaa pelkkä tiiviste. Tiiviste ei paljoa maksa, ja useimmissa malleissa sen pystyy vaihtamaan itsekin helposti.”

Lisätietoja: Tuotepäällikkö Sami Viitanen, puh. 040 8260 011, sami.viitanen@gigantti.fi

• Vapaa-aika

• keittiöt

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.